Sidvyer, senaste månaden

tisdag 13 mars 2018

Fulltofta ölen och Malmö Öl&Wiskey festival

Förra året när jag hjälpte Anders och Agneta pytte pyttelite i deras lilla lilla monter formades en plan i vårt huvud . Varför inte boka en lite större monter och tatuera där samtidigt som Anders och Agneta skänker i öl? 
Tatuera på en ölmässa tänker ni,,är det inte lite vanskligt med alla fulla människor? Jo men om man har förbokade kunder som är spik nyktra är det inga  problem alls,och så blev det! Det var inga problem att hitta frivilliga till spektaklet och så kom det sig att jag 2018 satt i en härlig monter mitt bland Fulltofta öl och underbara människor!!
 Lite nervös var jag,det var ca 8-9 år sedan jag gjorde en mässa och då var det en riktig tattoomässa där man är omgiven av kollegor och handlare så har man missat något kan man bara pipa iväg till Lundbergs Supplies och köpa ,,här var man utlämnad till sitt eget minne och det är sådär pålitligt i perioder.

 Lugnet före stormen på fredagen. Portarna slog upp 14.00 och jag satt ed fjärilar i skorna och undrade hur fasen detta skulle gå. Vrålsnöstorm utanför och tågen hade slutat gå mellan Ystad och Malmö (såklart) .

 Anders och Agneta var dessutom så löjligt influena förkylda att jag  undrade hur de skulle kunna stå på fötterna en hel kväll. Hadejag haft ett magiskt piller hade jag föst ner det i deras hals,men stecolid och tramadol funkar sådär på influensan,så jag lät bli att leka sköterska och förlitade mig på hoppet.

 Nytt för året och mässan är Humlenunnan och Dag,,,För det första kunde jag knappt tro att jag fick döpa även denna ölen,,Humlenunna liksom ,,ren kärlek. Den håller en procent på ca 8,5  och är såklart en klosteröl men ack så förrädisk för den smakar bara vanlig öl och trevnad!
 Fredagens kund var Anna som fick utfyllt lite hål på armen som redan är gjord (inte av mig) och hon tog detta eventet med stort lugn! Vi var lite priviligerat undanskymda där i hörnan dr vi kunde lyssna på vad folk muttrade om precis utanför avspärrningarna. Många asgarv blev det när folk  om och om igen frågade om det var på riktigt vi tatuerade?? Anna såg väl lite för bekväm ut jämfört med vad folk förväntar sig  att man ska reagera.
På fredagen fick vi även hjälp av fantastiska  Christine och Johan som så ytterst vänligt skaffade barnvakt för att  hjälpa till med montern så att Anders och Agneta kunde få 10 minuters paus för mat och svimningsanfall. Christine hade universums bihåleinflammation  och det gjorde mig och Johan till de enda friska människorna i montern!! 
 Lite snöplit såhär i efterhand men jag  gick hem tidigt på fredagen för jag hade misstagit öpptiderna för lördagens vilket resulterade i att jag var smått hårdstressad på lördagen och drog alldeles för tidigt på fredagen,men man lär sig,till nästa år vet jag het 100;)
Käser hade veckan innan mässan dessutom löpt (för er som inte  vet är det vår döva lilla mise som vrålar värre än något ni någonsin hört nätterna igenom)  och sen försvunnit hela natten  natten till fredagen,så jag gick på mina allra sista avgaser den fredagen.Sova är fan underskattat!


 Lördagen startades med att hämta upp första kunden i Skurup och snabbt starta på honom kl 12.00 när mässan öppnade. Fick HÄR någonstans höra att mässan stängde 21.00 och blev så satans stressad att det var löjligt,men ja,inget att göra merän att huka sig och jobba på,what will be will be!

 Mässan öppnade 12.00 och det fullständigt BRAKADE in människor!! Stämningen var hög redan från 12.01 då vissa (Kent) hade grundat från 9.00  redan!! Vill passa på att tacka alla som kom och hängde i montern även om jag inte hade en sekund över att prata ,vi uppskattar ALLT!

 Anders och Agneta hade hjälp av 2 killar hela dagen i montern men det blev fasen ta mig ingen paus på  hela den sträckan,det var smockat med folk!! Jag skrattade återkommande åt det faktum att kl 12.00 var det inga problem att uttala Humlenunna,,kl 15.00 var det lite  luddigare och 18.00 helt omöjligt,, 8,5% har den effekten.Kan du fortfarande kalla ölen vid dess namn har du inte fått tillräckligt!
 Sonja var kund nummer 2  och det är ett DÅÅÅÅLIGT foto men hon fick en liten mandala/ watercolour grafisk tattoo,,underbart rolig att göra trots att jag vid detta laget fick vara förbannat rädd om armbågarna. Diverse åskådare och folket i montern hade så vant sig vid att jag satt där att de inte längre var rädda för att vara i närheten och lägg till ett jäkla tryck på det så kändes det som att jag hade ett litet varningssystem runt armarna som  höll still så fort ngn kom i närheten;)
 Eftersom mässan håller ca 80-20% i fördelning på mäsn och kvinnorär det en mässa jag varmt rekommenderar för damerna,,där finns MASSA att spana påloch för er som då säger "jag gillar varken öl eller wiskey " så har ni inga ursäkter. Destillat är det egentligen konnoseur hallen är till för så där har ni lokal producerad Gin och Rom som serveras i perfekta GT eller Caprinia,rom och cola eller liknande,,det finns alltså något för allt,,och så denna utsikten;)  det finns dessutom korv ost och oliver att köpa med sig hem så man kan omöjligen gå tomhänt därifrån!!


 Gittan och Davide kom såklart förbi och supportade! Underbara människor som hade så många fina saker att säga om ölen och mässan!


 Kent och Furutorp stöttade som aldrig förr och här vetifan om de kunde säga Humlenunna,,då går man helt enkelt över till Natt eller Dag,,simpelt att säga och sjukt god!

En liiiiten liten paus efter Sonja (ja jag har vaselin på patten) för att kela med Kapten som även han supportade allt han kunde genom att BARA dricka fulltofta öl;) Det är Kapten som sponsrat med allt reklammaterial dessutom, banderoller och gryma klistermärken frn FMGraphics här i Ystad!
 Jag avslutade med att tatuera Oli från Beavertown och fick för besväret lite varuprover jag ska  testa  när tid finnes och tillfälle ges,,vilket inte är så ofta tyvärr. Lördag kväll avslutade jag med att skrikäta ett BK meal när jag kört hem Marita och Rickard (Marita jag har inte fått med dig på EN enda bild??!! kan vara första gången!!??) och sen Kapten . Hade inte fått mat sedan kl 8.00 på morgonen och kl 00.00 var jag retarderad så hungrig jag var!!  Söndagen  var dessutom stenhårt loppande från 9.00 till 18.00 ,,SEN fick jag en Natt,,sen skriksova för att flänga upp kl 6.00 för at asa ner till studion där byggare ÄNTLIGEN ska renovera väggarna som gud glömde i studion!!  Ska erkänna att tröttheten tog ut sin rätt igår och att jag knappt fick något alls gjort,men det börjar reda upp sig nu,,,nu är vi redo för nya upplevelser;)



Inga kommentarer: