Sidvyer, senaste månaden

söndag 11 juni 2017

SWEDEN ROCK 2017,,en sommar jag aldrig kommer att glömma .


Eftersom detta var året då den stora siffran 40 infann sig i mitt liv kan man väl säga att jag fick en microkris och tänkte att NU jävlar ska jag göra ngt jag alltid varit rädd för,och så seglade SRF upp för mitt inre. Trots vad folk tror om mig så är jag ingen wild and crazy person och har aldrig varit på just en festival,,mååånga MC träffar men inga festivaler. 
Eftersom jag nojjar rätt lätt,,eller nä vi skriver om:Eftersom jag är rätt bekväm av mig vi denna tiden i livet vägrar jag campa och lade redan i december ut en annons om boende sökes till festivalen och fick svar av en grym tjej som brukade hyra ut till folk,men hennes stammisar hade andra planer detta året. Sagt och gjort,en liten källare i bostadskvarteren strax intill festivalen hyrde vi med 5 bäddar ,egen ingång,toa och tillgång till kök ,glasad balkon,dusch och allt man eg kan begära av ett skitbra boende.
Vi hade tillockmed ett litet kylskåp där som fick leva ett hårt liv så snart jag och Chris dörk upp vid 15 tiden på onsdagen. Lisa Alex och Tobbe var vuxna och avsliutade arbete och skit medans jag och Chris liksom förstartade och preppade utrymmena,,med sprit.
 Ingen av oss hade fått lunch så vi passade på att ta en sådan i lilla lekparken brevid boendet! Makrill rosé och metal,kan fan inte bli bättre.
 Efter en stund kändes det smått underligt att sitta 500 meter från den största festivaln i Sverige med en smörmaud och minihögtalare,,men vi intelade oss att vi peppade inför vad som komma skulle,och vi anade inte hur rätt vi hade.

 De andra damerna dök upp strax efter 16.00 och vi bäddade och installerade oss innan vi gav oss  av mot området. Inga band som någon av oss spelade på Onsdagen så vi bara gled runt och försökte få häng på området till att börja med. PÅ väg dit började det dock dra ihopa sig till regn ,och tack vare Lisa hade vi alla regnkläder med oss,en rätt sjuk uppfinning. Herrarna satsade på att vara blötare inuti än utanpå och SKET i skyddet,,rebeller.
 Det har inte varit helt utan att man funderat på hur FAN Chris konstant lyckas se ut som wonderwoman på alla bilder,även de utan cape? Måste vara de enorrrmt långa benen,,ska skaffa sådana så fort jag blir vuxen och har obegränsad kredit på American Express.
 Vi hittade vårt första bartält efter att ha gått genom ackreditering och fått våra band,genomsökts av rutinerad och grym personal som var vänligare än man bara kunde ana.  Ingen dricka tas med in,och riskbedömda föremål får stanna himma,typ vissa nitbälten mm.
 Vi drog oss mot Rockklassikertältet när det spelades Heavy Tiger,ett tjejband som röjde rätt skönt trots att det var första gången man hörde dem.
 För er som är som jag och har panik för trånga utrymmen och hotet om att bli klämd mellan folk: det existerar inte här. Vill du inte trängas tar du bokstavligen  10 steg till höger el vänster ,möjligen 30 bak,sen har du luft mellan folken och INGEN som headbangar dig i huvudet. Det är en oskriven regel att vara trevlig mot alla,och jag kan säga att som kvinna var det ÄNNU mer så. Helt random främlingar månade om ens trygghet konstant. Kärlek i kvadrat på det.
 Alex fick feeling när vi kollat på brudar i paljett och Lisa fick ta den fulla tyngden av allt det innebär. Jag ,Tobbe och Chris tackar för din uppoffring Lisa!
 Efter det letade vi upp ännu ett bartält och här kan jag passa på att kommentera skräcken folk kan ha för att inte passa in rent klädmässigt:det finns inte. Ett lite blurrat foto för att få er att förstå att det finns inget att skämmas över om du bara tar dina vanliga knäppa kläder på dig. Här kommer du att få se allt från det gräsligaste till det finaste även om det senare inte riktigt är i majoritet.
 Vi träffade Danskar och efter en sådan upplevelse är man ju aldrig sig lik,se bara på Stockholms blodbad. Dessa trevliga,lite luddiga killarna var här för att enbart se Corroded och var superentusiastiska över sverige och deras musik!  Damerna tyckte först att jaha,nu ska det stötas på,och liksom fiskade fram ringarna,men efter bara någon minut pratade de lika intensivt med herrarna! Jag anjtar att så är det bara med folket här på SRF,,de är übervänliga!
 Efetr detta blev det typ lika dimmigt för oss 5 och jag har hittat ett foto på en ÄKTA Kjell! På väg tillnbaka till Rockklassikertältet hittade vi ytterligare 2 killar som var sugna på att prata och  det slutade att jag hade relationsråd med Kjelles polare och Alex och Kjell,,ja vem vet vad 2 savanter pratar om i mörka tält?
 Det var Tobbes måste att se Myrkur,en liten enmans grej som det stod på  schemat  ,från Danmark. Hon kombinerade gammal hederlig dalkulla sång med growl och en grym musikalisk upplevelse med hela sitt band,en för mig totalt oväntad upplevelse! Vid detta laget förstod jag att har man möjlighet5en att se något vid nå¨gon  scen så tar man det,man vet aldrig vad man kan få uppleva!
Kan då även adressera "schemat"  för de som jag var noviser här. Man laddar hem SRF appen där man kan kolla dag för dag vem som spelar,vilka tider och vilka scener ,man klickar i en liten stjärna för de man vill se och så får du påminnelser om du inte själv håller reda på det. Påminnelserna funkade tyvärr inte då de låg ca 5 timmar fel,men det är ett nytt system och det kommer säkerlligen att fixas till 2018!
 När vi sen skulle gå hem vi 3,,(tobbe blev väldigt trött och  fick ge upp Myrkur för kudden och Chris såg till att han inte blev våldtagen på väg hem,,av någon annan .)  ja då ÖSTE det ner och våra regnkappor hjälpte oss massa! Det var så illa att jag tog det exekutiva beslutet att ta en svindyr taxi hem de 600 metrarna,men jag ångrar det inte ,det var liksom som en gardin av vatten och när man dessutom inte garanterat hittar adressen direkt,,ja då är 340 kr värt det;) Vi bonnade med kaffe och munkar innan vi  gjorde denna heroiska exit! Det säljs en herrans massa saker på och utanför området och  man KAN inte gå hungrig,inte ens som vegetarian!

 Väl hemma välsignade Alex alla sängarna innan vi våldssomnade,ganska troligen redan innan sista kapitlet lämnat Alex läppar.


 Jag som då inte är helt rutinerad på festivaler satt lite stum i 2 sekunder i sängen och lyssnade på Alex och Lisas rutinerade öppnande av den traditionella morgoncidern,,på riktigt. Innan fötterna nått mattan  knäcktes det en dricka,och jag kan inte säg att jag var sen att greppa denna traditionen även om jag optade för att ta den EFTER  frullan;) Notera osten i bakgrunden. det är helt sjukt vilka ostsorter vi upptäckt efter denna helgen! Utan att ens diskutera vad vi skulle ta med   blev det så underligt att vi nog fick ihopa 7 olika sorters oster!?  Jalapeno,champignon,bacon,Philadelphia,räka,Gräddädelost,Herrgård och några till,,ostknarkare hela jävla högen!!



 Att döma av Tobbes min så luyckades inte Chris freda honom hela vägen hem,men han fann sig ganska snabbt efter den första GT:n och fotot ni ser är när han faktiskt ler,,denna solstråle.
 Dag 2 började med Apocalyptica,ett band enbart bestående av Cellister från Finland. Ja nu tänker ni :hur bra kan det bli,men faktum var att det röjde,,som FAN!! de körde på extrem bas och behandlade sina cellos som tortyroffer medans de brände av Metallica klassiker på klassiker! Skulle inte ha velat missa det för något!
 Vi var liasom happy !! Metal på cello är ändå Metal,och hur soft kan det vara när det är finskt?
 Efter det gick vi till ett mattält och jag missade början på Hardline men kom alldeles lagom till 2  megafavoriter och jag kan  bara säga:Festivalens gladaste band! Italienare,så det kanske är baseline där ,men sångaren såg bara så satans lycklig ut över att få  ge sitt allt,och det gjorde han. Rösten har inte märkts av åren,trots att deras ljudtekniker gjort det;)
 Strax brevid skulle The Haunted spela och vi tog en stund på rygg i backen i fint väder medans Chris stod längst fram och sjöng med!  Även om jag inte alls hört the Haunted och man inte riktigt kan urskilja mycket om man inte kan låtarna så kändes dem sjukt peppade på detta och sångaren berättade upprepade gånger hur jävla mycket de älskade publiken och att få vara här,så pass att vi nästan trodde han hade gråt i halsen. Inte vad man kan tro av ett trashmetalband ;)


 Efter det var det 2 timmars hopp  till Alter bridge och DETTA var vad jag väntat på hela tiden. VI drog oss längst fram (brudarna)  och tack vare Chris var det rad 2 ,,,det kunde inte bli mycket bättre! Miles och Grabbarna vandrar överallt på den stora scenen och låter alla sidorna vara med ! Jag stod och stirrade stint med stor jävla glädje på dem tills Miles presenterade bandet,bland annat Basisten och backup vocals Mark Tremonti,,,Tremonti,,?? WTF??!! Vi fick alltså 2 i 1 eftersom Mark Tremonti är sångare i just Tremonti som är ett ÛBERFETT band,så lyssna på Tie the noose om ni har chansen,,, skadat bra.




 Vi hamnade plötsligt längst fram och fick den bästa vyn live av ett band man kan få,,jag kunde dö lycklig efter detta och det verkar som fler kunde det;)   Deras sångval var klockrent och extremt rent framfört. Blackbirds speciellt,,där står vi tre flickor längst fram och håller om varandra och tårarna trillar,,vilken jävla känsla. Jag kan gråta till låtarna bara i studion ,men live sliter de ens hjärta ur bröstet och det gör inte saken bättre att han som framför den kan se dina blöta kinder. Ett minne för livet som sade så mycket mer än bara en låttext kan göra.
Tydligen hamnade jag på stora skärmen(förhoppningsvis utan tårar) och jag fick mail och random människor kom fram och hälsade för att de sett mig där,,,vilken jävla grej!
 Vi återkommer titt som tätt i att man kan se ut hur fan man vill på festival,,ja,,nä ,,jag känner mig stum och dum när jag ser detta,,

 Efter en massa barbesök  mat och kissande drog vi oss till Festival scenen för att se Aerosmith. Ett band jag inte så behövde se men som Lisa verkligen ville och då gjorde vi det! Silverfilten som någon tipsde om  innan vi åkte kom så jävla väl till användning här. Det blev råkallt på kvällen och jag såg sedemera ut som the toxic avenger  under hela konserten men det SKET jag i, kan killen i kroppskondom av fet hårig man ha kul  kan jag det,och jag har inte ens kukar ritad på utsidan av den (ja why not frågar jag mig?)  Det resulterade i att jag stog och nästan svettades tillslut,den var SJUKT effektiv!




  Jag tittade till Kapten så fort jag bara kunde och han visade att status där hemma var helt ok Kis höll ett jämnt tempo på Norrlands guld och det var slöetittande på TV,,så som det ska vara på Country Kårner!

 Far??

  Jag blev,,, oimponerad av Stephen taylors framträdande. Vi kollade lite konfunderat på varandra när han välte micen och försökte göra några moves men såg mer ut som han rehabade från en höftoperation. Nä,,det GÖR inget för rösten satt fanimig där den skulle ,men när han glömmer microfonen,missar i texten,ser ut som han är halvvägs inne i ett slaganfall och  gör allmänt fölrvirrade saker ,,då falerar själva grejen lite. Det är dock förståeligt,killarna är gamla och  det reverserade genidraget att sätta en kamer ainne bland trummorna så man knde se trummisen i realtid,,,,vi var alla oroliga att han skulle DÖ!!?  han såg ut att lida något enormt där han satt och jag är rätt säker på att det kom drägel:/ Jag gick efter en stund eftersom  min 40:åriga kropp  var helt slut (ja ,läs ironin)  och jag gick hem för att sova :)
  Morgonen efter gjorde vi en dejavu och startade med ett på GT och knäckemackor med en tsunami av ost . Det sätter fan hår på bröstet och  vi var,,typ redo för dag 3!!


  Vädret var sjukt bra och vi kunde hänga ut den inre slampan lite med shorts och nätisar  utan att frysa röven av oss:)!

  Kan tänka mig att denna killen hade page första året SRF hölls,, sen sket han bara i att klippa det liksom. Magiskt imponerande oavsett.
  Dagen startade med Mustach och det var,,ja det var helöt ärligt tråkigt ,,ingen av oss stannade kvar en längre stund även om killarna var toppen  i ljud och sång mm. Det KAN ju vara att man infann sig i en slags konsertkoma där man fått så mycket i 2 dagar att allt som inte var exttremt intressant var tråkigt?

  Vi optade för mat och vin istället och Pulled port  med närproduverat kött var väl det jag inhalerade mestadels av mässan! Enorma portioner men väldigt bra mat och  massa sås!! SMAK hade också en liten oansenlig vagn på plats såm serverade den bästa kycklingwrapen jag ätit ever!!
  En trött Turbo och Hanna dök upp och lunchade med oss i 2 sekunder innan det var dax att jobba igen :)
 Efter lunchen gick vi till  4 sound stage för att se the Dead Daisies ,men de var så satans tråkiga att vi gick till  klassikertältet för att se Bob Wayne and the Outlaw Carnies  och VILKET uppköp!! Hillbilly rock när den är som skitigast! Ståbasen fick ta smisk konstant i en timme och  killarna i bandet bjöd verkligen på sigsjälva!
  Jag vill lägga in ett litet  infoi till här. Toalettbesöken var extremt smidiga med rinnande vatten toaletter och tvål och  vatten utanför, och en hel BY av detta,dvs väntetiden var aldrig mer än 3 minuter på den mest upptagna dagen,,magiskt bra!





 Efter det  snodde vi en sväng av Clutch lite från håll medans vi bara njöt av utsikten och vädret,,och ölen.







 Sen var det ännu en av mina höjdpunkter,Ministry!! Jag och töserna drog nästan längst fram ,men höll oss lite sidan om för det brukar kunna bli våldsamt där.  Al Jörgensen är så "gammal" att han numera  behöver ett texthäfte att bläddra i!! Hahah det förtar lite av vad han försöker få ut  med sitt budskap men fuck it!! Även med en sönderknarkad lillhjärna kunde han sjunga som FAN.
  Vi sket nog allihopa i hur skabbig sångaren var  när basisten stal hela showen!! Han skrände en fan redan på håll och hela hans person var så jävla bra att man hellre kollade på honom.
  Pure madness tog över mig när han gick fram och begärde en moshpit. Folk ställde gärna upp och  vi tjejer flydde några meter bort. Jag stod o kollade på spektaklet när en liten räka till brud kastade sig in i skiten!! NÄ MIN JÄVLA SJÄL!!! en veganräka kan IKKE mosha medans jag står  full av pulled pork och ost 2 meter bort och blänger!! Jag bad Lisa hålla min jacka,sen gav jag fanimig mig in! 2 passes,men ändå!? Min första moshpit och jag överlevde! Det låter fett som fan men det  var så att när de såg att de knuffat en brud bad de om ursäkt!!! Hahahah SÅ fina är folkpå denna festivalen;) Chris var såklart inte sen att hoppa efter men hon fick sig en jävla flygtur,,jag vet inte vad jag tänkte på men jag visste inte att detta stod på min bucketlist innan jag faktiskt skuttade in!
  Ganska lagom till kväll 3 när öl vin och cider står en ur alla hålor och man sukter efter något annat hittade Alex en summerol i RedBull tältet! En ny summer edition med Cava och Apperol! Denna är för dig VERA!!! Ja jag vet att det är blkåbär på bild men Summeredition var slut;) Blåär röjde lika bra !
  Efter det fyllde vi på med kycklingwrap eller något sjukt köttbaserat och väntade på att  Thyrfing skulle starta!  Alex och Lisa hade vid detta laget gått hem och startat en schackmatch som de ville vara ifred med och  vi respekterade såklart detta,,viktigt med ostörd brädsport.

  Thyrfing är smutsig långsam Vikingmetal där du inte hör ett skit vad sångaren sjunger men det GÖR inget,han gav fanimig sitt allt och musiken  var toppen ,,och en blåbärsbull hade kickat in,, Vi stod  lååångt framme och brölade med i ren lyrisk hänförelse över att band som går in,knäpper på sin förstärkare och bara MATAR!!  Ont ska det göra och ingen jävla kärlek! En perfekt avslutning på kväll 3:)


  Jag tror att Lisa vann schackmatchen och  firade detta lite på kvällskvisten!
  Dag 4,, hela huset var lite avslaget,för tro inte att det är tyst och lugnt där vi bodde! oh no,det var full fest och öppna dörrar på alla sätt:)   Jag har enorm respekt för att tjejen vi hyrde av står ut med detta i  en vecka,men hon gjorde det enormt bra!  Jag fick kicka igång  dagen med 3 GT för att ens kunna röra på fötterna och de slog på  lite fortare än jag väntade. Mitt smink den dagen blev,,bakvänt??
  Fet tältade 3 killar i trädgården med och det visar sig vara en studiepolare till Tobbe som gömde sig i det tältet! Liten värld  kan man lätt säga,,eller så är hälften av Sverige på SRF.
  Ett ytterligare måste varr Amorphis kl 12.00 på lördagen,,och HELVETE vad de levererade!! Jag kunde liksom inte abdas på en timme och LIsa tyckte  trots att hon inte hört dem innan att det var extremt bra! Death of a king har klingat i mina öron sedan dess <3

  Efter det var det backen och Corroded,,som besvek något enormt:/   Vi stannade inte kvar för att höra resten tyvärr,,,det  var så otight efter Amorphis att  ingen av oss stannade kvar. Bra publik kontakt ,det ska de ha ,men sen lämnade lite att önska i  sångkvalitet. Vi drog vidare till Candlemass som levererade helt perfekt  med sitt 30års jubileum av Epicus Doomus album!

  Efter det gick vi hem och vilade lite,jag nere i källaren där det var svalt och de andra på terassen med en flaska Wiskey och Punk,det slutar aldrig bra. Jag hade fått en  Summerol  efter Amorphis ,men där tog det stopp,min kropp vile inte mer . Jag vilade mig lite och laddade inför nästa måste  som var Rival Sons,kvällens sista måste,och festivalens sista stora för mig:)
  Jag passade på att mysa lite med värdinnans två godingar Klara och Jack,helt fina små godingar!

  Efetr det blev där liksom som en rätt klar skiljegräns. de som gasat på terassen körde så in i kaklet medans Lisa och jag liksom stannade av. Jag antar att det var så långt vår energi räckte och vi hade slutat dricka och suktade efter vatten!!  Detta möttes av ett högljutt protesterande från de andra tre högoktaniga men man får sparka grupptrycket på pungen och hålla sig till vatten,,man är inte 39 längre.


 Rival sons var så bra man bara kunde  förvänta sig och  vi hannade än en gång längst fram för att få se  sångarens excentriska barfotastil och enorma stämma!  Lyckades jävlar i det hamna på storbildsskärmen igen här,,, tricket är alltså att stå längst fram? 
Detta minus en envis jävla bingovinge från en väldigt entusiastisk 50+kvinna som liksom  envist ställde sig framför oss till att börja med,gjorde att min festival avslutades perfekt,,inget kunde toppa det jag upplevt i 4 hela dagar här.

  Jag och Lisa hade fått vad vi ville och drog oss mot utgången där man kan  på lite olika platser  blåsa i dräger för att se om man är laglig att köra  och jag nollade den,,det gjorde att jag bestämde mig för att köra hem på Lördag kvällen då min sargade kropp längtade efter Kapten och min egen säng!    Efter en snabb packning och ett stort tack till 8husägarinnan körde jag så sakta hemåt och jag var,,salig. Kvällen var så så varm,himlen sammetsvacker,minnen av musik  låg som umammi runt hjärnan och jag bara log. Som av en ren händelse fick jag bara in p4 musik som körde live från SRF!! Det slutade med att jag fick höra några av dem vi missade att lyssna på men också oss själva som vrålade i publiken till Myrkur,,,,
 Min första festivalerfarenhet var så extremt bra att detta märkte mig för livet. Dör jag imorgon kommer jag att vara nöjd.


1 kommentar:

gange sa...

Det finns en anledning till att jag oavbrutet har åkt på festivaler sedan 1995. Det är kärleken till medmänniskorna, sammanhållningen kring musiken och alla de upptåg som nästan uteslutande händer då människor med samma inställning till livet samlas på en och samma plats. Dessa saker och många fler är det som hela tiden får mig att återkomma till mina favoriter och prova på nya festivaler lite då och då.

I år så är det dessutom 20års jubileum för mig på Roskilde. Det innebär att jag spenderat hälften av de år jag levt med att åka på Roskilde. :D

Jag hoppas att det blir fler festivaler för din del, det är synd och skam att bara göra det en gång när det är så innerligt glädjande :)