Sidvyer, senaste månaden

måndag 1 maj 2017

Prag 2017 med Mia min gamla vapendragare!!

Det var plågsamma 7 år sedan  jag och Mia sist satte ut för att göra Prag,och medans jag varit där ett antal gånger till har Mia  på sin väg hunnit flytta till Tokyo och tillbaka(tillbaka är det viktiga ordet)  och nu tyckte vi det var läge att äntligen få till en Pragtur till! Vi träffades tideligt på torsdag morgon på Kastrup för frukost ,,och kaffe. KL 6.00 är för tidigt för vin ,,
 Flygresan var rätt händelselös då vi fick olika platser  och jag fick slå lite halmstabor sällskap ner. Att det var eventlöst är bra i vårt fall då det tenderar at hända saker runt Mia som ingen annan verkar råka ut för. Jag kunde inte checka in oss på morgonen och insåg att jag inte kunde hitta vår bokning någonstans!! Sköt i stress helt i onödan ,då det bara var ett O och en nolla som strulat;)
Som vanligt har jag bokat ett lunchbord på Imperial,det är där hela resan börjar ,ALLA resorna. God mat och gott tjeckiskt vin,sen är man redo att njuta av resten av stan!

 Vi hade inga större planer merän att äta bra,dricka gott och måla. Innan hela detta äventyret är över ska vi inte ha målat EN enda sekund,,, vi är stolta och förbluffade.
 Vi drev runt och tittade på all konsten staden har att erbjuda,och på Mias inrådan testade vi Atlas Obscura,en lite knäppgökaguide till vad man oftast inte vet finns i städer man tror man känner till.


 Vi samlar också slumpvis lite udda statyer och scary babies på våra resor,här hittar vi frysande riddaren på väg till the Museum of Anthropology!
 På vägen hittade vi även en riktigt nice biograf med ett underhållande konstverk i den imponerande lobbyn!
 Sällan jag skrattat så som vid den hängande hästen  med en ridande konung på !!
 Museumet besvek INTE och vi vet inte riktigt om vi fick vara där eller om vi av en ren slump smög med en holländsk klass in ,för guiden tog oss som ett par studenter och  vi bara flöt med!




 Väldigt många dödsmasker fanns på stället och om ni zoomar in ser ni hans mustasch sitta fast i avgjutningen fortfarande.
Såg inte på telefonen hur jag lyckats ge det största barnet rosa hår på bilden!!


 Vi var väldigt nöjda med detta besöket  och det  ska absolut tittas på Atlas obscura fler gånger,detta var en ofattbar pärla vi råkade hitta!



På vägen därifrån hittar vi en kyrka med en krypta som gjorts om till museeum,där en grupp fallskärmsjägare tog sitt liv efter att nazisterna jagat in dem i kryptan och spolade dem med vatten och tårgas efter ett misslyckat attentat på en högt uppsatt nazisktisk officer. Alla (sex?åtta? ) tog sitt eget liv genom gift och ett huvudskott. En ofattbar händelse som utspelade sig när nazisternas makt var som stört i Tjeckien och motståndsrörelsens motdrag falerade. Jag hade lite svårt att läsa genom tårarna ,men om jag inte minns fel utrotade nazisterna hela byn som fallskärmsjägarna kom ifrån som hämnd för deras uppror,,. Går ni förbi kyrkan,,gå in,,missa inte kryptan och den lilla men  vackra utställningen.





Efter den lärorika men sorgliga eftermiddagen checkade vi in och begav oss sen ut för att äta en tidig middag på La Bottega,den för övrigt oslagbart bästa Italienska i Prag av dem vi besökt!


 Boka om ni ska äta middag,de är riktigt fullsketna för det mesta,jag lyckades fula in mig utan att jag egentligen menade det!! Trodde jag bokat online men något gick fel och de fixade in oss ändå;)
 Be att få titta på dagens kött eller fisk,ni kommer inte att ångra det. För er som kan äta mängder och gillar bra kött kan ni ju testa deras T-bone på ett kilo!!
 Vi trodde vi skulle vara mongo efter middagen och satsade på att somna tididgt,,vi var ju uppe ca 3.00 på morgonen(jag iaf) ,,vi var inte trötta alls,så vi satsade på ett par öl på  Staro Mestre club,,alltid ett nöje att bli stroppigt behandlade av servitörerna där,,de har liksom alltid en genomgående arrogans;)
 Morgonen efter  var vi tidigt uppe och i farten  och skulle inte mycket alls mer än att vandra runt och se på fler saker.
 Ett obligatoriskt lunchstop på Café Paris där Mia fick scallops som hon velat testa ett tag! Vilket ställe är bättre då? Det enda som inte faller mig i smaken mer är att de röker inomhus fortfarande,,man blir mer och mer störd av det då man slipper det på nästan alla ställen nu,men de har fortfarande kvar ställen där det (förvånande nog) är tillåtet att stinka ner interiören tyvärr.

 Jag fick en traditionell tjeckisk potatissoppa,,bara perfekt helt enkelt!
Efter  vi tagit en liten kauga på Café Café (där de har rökfri avdelning) bestämde vi oss för att leta antikviteter. Jag har ju mitt favoritställe jag brukar besöka,och jag hade ett par grejer jag spanat på online  som jag  ville klämma lite extra på. Det slutar med att jag köpt ett sorgearmband i guld  från 1830  som jag är ytterst nöjd med! 
Vi lullade rundor och tog ett par drinkar på Americky  innan det var dax för fredagens höjdare,Aromi. Vi klädde upp oss lite och tog taxi i hällregnet till Aromi som ligger en bra bit off från stan. Denna gången blev jag dock besviken. Visst,där var många bokningar ,men vi hae också bokat långt i förväg,,vi förtjänade lika mycket service som andra,men glömdes helt sonika bort ett slag. de missade att berätta om dagens specialare ,inget vin till förrätten,en evig väntan mellan för och huvudrätt utan att de kom och frågade om vin till huvudrätten ens. Haffade tag i en kypare och förklarade i rätt hårda ordalag och då blev det fart. Tyvärr kunde köket inte hantera stressen och min underbara entrecote blev well done,inte medium rare som jag beställt och seg som en skosula. Mias Fasan var torrare än en öken och de glömde vpra tillbehör som kom EFTER att vi ätit upp. Många minus för dem för detta,men kag KOMMER att återvända,det är helt enkelt för bra stämning där,och de bad om ursäkt och bjöd på efterrätt och limonchello tills det stod ut ur öronen på oss,så det var ändå ok i slutändan;)




 Dagen efter vaknade vi till strålande solsken och vi rusade ut för att utforska ännu mer av staden! Vid detta laget hade MIas fötter utvecklat en blåsa som var större än alaska onder stortån och hon gick lite som Quasimodo hela dagen stackaren:/

 Vi drog till Alchemist museumet som ligger nära judiska  kvarteren(Faktium är att det finns  i det näst äldsta huset i Parg då det stod mitt i Jusiska kvarteren som revs allihopa,ca 1000 år gamla. Detta var det enda som räddades,av uppenbaa anledningar.
Under det enkla rummet man går in i fanns alltså rum där alchemisterna gjorde sina ofta olagliga experiment och försökte få fram guld av olika material,men också elexiret för evig ungdom mm,då kungen som regerade var Schizofren men extremt partiell för just de mystiska. Tycho Brahe hade en hel del med detta att göra såväl som kungens personlige läkare. Man går ner i kryptorna genom bokhyllan,en exakt replika av hur det såg ut och hur de tog sig ner faktiskt!

 Detta upptäcktes så sent som 2007 då ett regnoväder fick gatan att kollapsa och man hittade dessa utrymmena under huset! De fann även gömda kammare med fyra flaskor och recepten för kärlek ,evig ungdom,minne och ,,ett till(jag köpte inte minneselixiret) som numera tillverkas av munkarna i prag enligt de gamla recepten,och man kan såklart köpa dem för en obscen peng på museumet;)
 En av flaskorna de hittade i kammaren i väggenMED elixir kvar. Ifrån dessa tre kammare går även 3 tunnlar som är kilometer långa,en ren bedrift när man tänker på att den ena går under Voltavan!!

 Efter det lunchade vi på Next Door by Imperial. Imperial har renoverat det nästliggande hotellet och gjort ett MAGISKT jobb med det fallfärdiga sönderklottrade huset som alltid gjorde mig så ledsen! NU är kvarteret plötsligt lyft och vi var tvungna att testa. Arrogant kypare som ignorerade oss och betedde sig,,fult helt enkelt, torr kyckling till salladen (den brukar vara grym där då det är samma kock som på Imperial)  men i övrigt var det gott som fan! Mycket fint whispering Angel rose serverades.
 Deras efterrätter är displayade i en imponerande monter bakom mig där,,inget vi testade då herr Arrogant helt enkelt inte ville se åt vårt håll ens.
 Vi föll in i  praktiskt taget varenda kyrka man får gå in i och det kan rekommenderas starkt. Oftast koster det inget och  tystnaden mitt i stadens tryck är välkomen och öronbedövande!
 ,,och så får man vila fötterna,,
 Efter det tog vi ett par drinkar på Americky innan  rundturen på Municipal startade. FÖRBOKA denna då den är väldigt populär  och så jävla värt det !! Jag tar denna rundan för andra gången men beroende på vilken gudie får du höra olika saker,lärorikt viket som. Denna var sådär informativ men UNDERBART sträng mot babblande idioter och telefonpratande italienskor;)


 Vi avslutade såklart med ett par drinkar till i Americky,,det är bara en ren välsignelse att få sitta där och Mia upplevde samma kärlek för stället som jag alltid gör. Missa inte detta gott folk,det är en av euroipas   vackraste pubar!
 Kvällsmaten fick bli Argentinsk och vi hittade en ljuvlig liten restaurang som heter LaBoca en bit bakom Municipal. Vi kan inte säga tat det var en matupplevelse men livemusiken och stämningen och den extremt vänliga personalen gör allt värt det! Bokaj bort gott folk,,använd onlinebokning samma dag,men boka,,så enormt många vandrande letande turisker som blev utan bord för att de inte bokat kom in och ut igen,,det är enkelt med Tripadvisor och man hittar nya skitbra ställen!





 Det fick avslutas med en öl på Stare Mestre club igen,det ENDA som hade öppet kl 22.30 en lördag kväll på den sidan brofästet! WTF? Nå vi var nöjda efter 2 öl då vi fick sällskap av två 60 åriga tyskar som pratade två ord engelska,och inga av dem var förståeliga,,vi blev akut sömniga och drog hem;)
 Söndag morgon fick vi gott väder men fortfarande bara 11 grader ,det sämsta vädret jag haft i Prag faktiskt ever. Det ska hända det med och vi njöt av sista dagens sol och glam;)

 Vi besökte Waldsteins trädgårdar och såg den stora delen denna gången,inte bara stalagtitväggen och ugglorna! Meget fint med karpdamm och  statyer!

 Statyer som liksom bara säger,,"KUKENNNN,,och min sura hund." Jag gillar formspråket,,
 Vi återbesökte scary baby efter 7 år,en favorit i repris. Jag tror inte konstnären någonsin sett en unge i hela sitt liv ,,och har han det var det inte direkt rastypiska för människan kan man säga.
 Efter en EVIG vandring med Mias kontinentblåsa under foten  ,där vi desperat försökte unvika alla grupper av galloperande iTalienare,tyskar och Asiater  ville vi äta lunch,,vi hittade ställe efter ställe som såg så hemskt ut tills vi snubblade på Alcemyst hotel,ett lyxhotell inte långt från Kampa Garden där vi bodde som jag sett när jag bokat men anser att 13000 för 4 dagar är,,lite väl. Deras terass  däremot,,den gick inte av för hackor och trots att maten potentiellt var skitdyr satte vi oss. Det var resans bästa beslut. Maten är ypperlig,servicen grym och jag kan inte säga hur mycket jag applåderade servitören när han bestämt men vänligt avvisade 2 italienare som envisades med att be om en askkopp. Han förklarade att här uppe rökar man inte,här sitter folk och ÄTER,,det passar sig inte. NI kan förstå varför denna restaurangen blev resans favorit!?

 Maten var så grym att vi avbokade Spices till förmån för att komma tillbaka för resans sista måltid samma kväll!

 Vi hittade en till kyrka att kolla på och den var som alla andra monstruöst stor och vacker,men man kan bara kolla på imposanta religösa herrar så många gånger,sen måste man få lite comic relief;)



 Att inte skratta rätt ut i kyrkan var det svåraste vi gjort på 4 dagar!
 Vi hittade en liten antikaffär på torget mitt emot Stare Mestro Club och där rotade vi rundor i någon timme ,,jag hittade en underbar silverdosa för snus från 1890  och ett magnifikt fotoalbum från  julafton 1908:)

 Efter det fördrev vi bara tiden till middagen på Alchemyst genom att glo på bebisarna i parken


 Mia representerar genom EN blick vad hon tycker om de förbannade såpbubblemänniskorna som står överallt,,hon är INTE  imponerad.
 Vi sprang på en trädgård/Park vid Hotel U Pava som är som en liten bortglömd del av Prag,,den ligger mitt inne i smeten,men så fort du passerar grindarna tystnar staden och de stora officiella övergivna byggnaderna runtomkring ger den en rätt mystisk känsla. Där är eftersatt och vildvuxet och glömt av allmänheten,men påfåglarna som alltid hållts där trivs tydligen!!




 Det var dax att stänga parken och vi blev utjagade av en man med klocka,,hör ni den,,spring,,,han är inte att leka med.
 Sista middagen på Alchemyst drog vi ut så länge vi kunde på och det blev en underbar kväll men grym mat!!







 Vi vandrade hem mätta och belåtna  och det känns som att 7 år  till nästa gång inte är ett alternativ Mia,,vart vi än ska bege oss,, Denna resan var behövlig,informativ,storslagen och framförallt enormt rolig!!!  We will be back Prague.




1 kommentar:

sa...

HON HAR EN APHEX TWIN TATUERING! My god! Nu blev jag inspirerad.

Och nästa gång följer jag med. Jag skiter i om i vill ha med mig eller ej, jag lovar att vara tyst, ni märker mig inte. Som en tatuerad skugga.