Sidvyer, senaste månaden

söndag 19 februari 2017

Kottakriget 2017! Alla mot alla!

Som ni kanske minns från 2016 så utsågs Urcellen Ellen till årets kotte för enastående bravur och insats i ,,ja i princip allt hon tog sig för den dagen och med stor makt kommer stort ansvar,dvs hon måste anordna nästa års krig! Dagen var kommen då släkten skulle utmana varandra för att se vem som liasom sticker ut detta året! 
Kapten joinade detta året och lite lagon innan 9.00 värmde han upp i Anuset med en vanni Pabst! 
 Att säga "vem som sticker ut" i vår släkt är lite som att  lyssna på balett på radion,,det går liksom inte att se en särling för alla möllen,och det är lite därför vi då anordnar aktiviteter för att mäta våra skills!
 Urcellen hotade lite löst förra året med att vi skulle rida och det var inte bara ett tomt hot!! Islandshästar drevs ihopa i flock,tämjdes,kläddes på rakades och kompanismiskades i rad tills vi infann oss på Fulltofta Naturcentrum! Alla utom Ellen var lite nervösa,det var allt från 20-40 år sedan gemene man suttit på ett djur och det märks lite.

 Men som man sär,det är som att cykla,,ja förutom att man inte kan sötta spelkort i hjulen på dessa för att få det att låta fort? Takterna satt i och Kapten strålade över tanken på lite kobojsaraction!
 Ellen och Månsa skulle såklart representera och tog chaps och ridbyxor,lite som om de trodde DET skulle ge stora poäng?  Denne kom i högklackat och jeans,,som sig bör! Redo för allt klädseln kallas det.
 Clae s då med sina 2 splajs nya knän  vågade sig på att rida och bara där startade lite poängkurvan för honom. Att ens ta sig an ridandet var en stor bonus,att göra det med två nya knän,,,ja det säger sig självt.
 Jag har hört att man ska spänna hjälmen som FAN för safety!!
 Innan detta brakade loss fick vi höra att Lasse skulle få en stor lugn jäkel,,vi känner lite att de ljugböjde sanningen lite där  va,för inte fan ser hästen möed större ut än Lars och lugn,,ja det tro fan den inte hoppade och brallade!!
 Jag fick den blonda hästen,,undrade lite om det var en hint,,något personligt? Den var sjukt stinslig och pigg och ville inte alls vänta på sin tur utan slängde konstant ut blinkersen för att köra om!! Jag pratade den tillrätta ,så tillslut fogade den sig enbart för att få tyst på det gälla 40-åriga härket på toppen!
 Kapten såg mest ut som om han aldrig gjort något annat,,  Det är sådana här grejer som gör just Kapten till en man man aldrig tröttnar på !
Claes,som vi alla oroade oss för lite,visar sig är en multikonstnär,så han pratar i telefon samtidigt som han rider,lägger på och galloperar ifatt de andra som om inget kunde vara naturligare. Kanske ÄR det just för att han har två nya leder och vi andra trälar vidare på sledna som han röjer så? Har vi missbedömt??!!

Efter ett litet slag säger den väldigt tuffa tjejen vi hade som ledare att vi skulle tölta,visar oss hur och SÄTTER AV SOM ETT JÄVLA SPJUT IN I SKOGEN! Det visar sig att en unghästar tycket den takten vi höll var sjukt tråkig och han bestämde sig för att våldsgallopera,,inte tölta. Kjell(min häst) tyckte detsamma och gav hejarop och galloperade efter,,de andra hästarna klappade takten och flinade. Efter det skrämselskottet kunde det inte bli så mye värre och tölt var mer som en obekväm sittmassage.
Efter en lagom runda i skogen stannade vi och värmde oss med kaffe och maudar,och sen på det igen! Farborr Lars rygg sade att mer ridande inte fungerade och han bestämde sig för att gå hem så Gunilla kunde hämta honom på halva vägen. Jag passade på att byta häst då LKasses Oden,en lugn fin kille i sina bästa år ,blev ledig. Oj så fel jag hade.
När Oden upptäckte att ca hälften av hans förra passagerare försvunnit blev han ung på nytt och brallade lik jävligt som Kjell hade gjort!  Somliga säger att det har med MIG att göra??!! Lugn som en filbunke ju,,,
Om ni är nyfikna på att rida  så har ni länken häääär Rida islandshästar i Fulltofta
 Efter det mötte vi upp resten av kottagänget som bangade hästar och grillade lite innan vi gav oss ut på en tipsrunda om handlade om just släkten! Den första frågan handlade om Måns,oh eftersom jag hade Måns i mitt lag (och Claes) så kände jag mig rätt trygg,,det kunde jag ge fan i! Sen handlade nästa fråga om Claes och Mona och inte fan kunde Claes den heller!!?? Självinsikt pågar!
 Pappa Björn fick en björnamössa av mig,,det är så 2010 med namnskyltar.
 Fulltofta naturcentrum är för övrigt grymt!! Har ni inte varit så åk,det är tydlige helt rullstolsanpassat på sina ställen ,så go go go!
 Team Claes vann såklart detta med en halv ynklig poäng  och vi började känna oss tuffa efter etapp 2 av dagen!
 Efter ridtur grill och tipsrunda var Ellen så svinfull att hon knappt kunde stå och vi hittade henne på dass,,,nä,,det SER UT så men det är defacto en FÖN hon försöker få handtorken till att bli!
 Jag studerade hennes innovativa förmåga och plussade ett par poäng i Kottaboken där,,

Jag satt och stirrade förundrat på mina annars rätt beniga tår som hämtade sig efter en dags iskyla och bestämde sig för att överkompensera istället och mongosvullna!
Hohoho det var inte vackert,men det var spektakulärt;)


 Efter det var det Hörby sportcentrum som gällde och en gruvlig Shuffleboardturnering som std på schemat,med bubbel såklart,det ska inte vara för lätt.
 Jag trodde jag skulle suga balle på detta,men så var inte fallet. Mona och Frida överraskade också stort med sina grymma prescitionsspel!!!(not. i kottaboken) Det hjälpte förstås inte och Team Claes  tog hem segern efter 2 deltävlingar!
 Efter det var det mat(i rättan tid,för Farbror Lars hade liksom börjat trippa på tå och dansla lite runt de tävlande i tourneringen,väsandes och fladdrandes,så som bara han kan när romen kommit före maten;)) Maten överträffade mina förväntningar av en enkel bowlinghall och även om det inte är Villa Strandvägen kan jag varmt rekommendera detta eftersom de då  erbjuder Bowling för endast 50kr st sen!!

 Årets Mästerkotte var tvungen att utses och  de 2 orginalkottarna var rörande överens om att Claes var den solklara vinnaren av årets jippo! Med ett par 3 månader nya knän bangade han inte hästrygg,inte shuffle,ej heller tipsrunda eller  bowling!  Med motiveringen att kan man som nyamputerad nära släkting prata i telefon samtidigt som man galloperar och får det att se John Wayne ut,,då ska man ha bucklan!!
 Årets nästa kottakrig ska alltså då anordnas av Claed och MOna och vi är ytterst spända på vad de kan tänkas hitta på!
 Chokladfontanten och det faktum att en  nyfödd trillingskock placerades bakom oss(inget ont,barnskrik har bara aldrig varit min bästa gren,och det visar sig inte Ellens heller)  hastade vi oss vidare till Bowllingbanan!  Ära och berömmelse kallade!
 Vi kan ju lugnt säga att alla har sin egen stil i laget. Claes körde på den nyamputerade  smygarstilen och tog såklart ledningen ganska snabbt med den beprövade klassikern.
 Frida använde sig just denna helgen av "arga tanten med väskan" serien och tog hem en hel del poäng genom denna vågade taktik!
 Sen har vi,,ja sen har vi Urcellen som liksom,,ja hon startar med en halv Hitler,,,
 går sen starkt över till anstormningen av Normandie,,
 Och avslutar med en glada räkan,,, hennes stil har förvirrat Bowlingkännare över hela världen ,och inge kan riktigt säga HUR hon tar poäng,men så vaågar ingen heller ifrågasätta detta,,vi pratar om kvinnan med kortast stubin och längts PMS i hela södra hemisfären.
 För att demonstrera ,och lite för att bjuda har jag satt ihopa en kompilation av hur hon och hennes mentor verkar ha arbetat ihopa denna stilen under många år. Följ länk för videoklipp!
Amazing Bowling av Ellen!

Laget brevid hade ganska så exakt mitt i gett upp och lät Kapten bowla för alla fyra medans de rätade ut vecken i mäsnklig problematik och mobbade Andreas för,,ja för att han är minst!? Frågor på det ?
 Jag kan inte säga när jag och Kapten hade såhär roligt sist,det var en extrem dag på alla sätt och vis och Elin och Månsa ska ha all cred i världen för att de  dragit ihopa detta. Inte bara elin och Månsa utan alla de som deltar i kriget som om det vore det naturligaste i världen,,tack <3<3<3<3
Git Gay,,för bloggen,over and out!


Inga kommentarer: