Sidvyer, senaste månaden

söndag 1 januari 2017

Nyår,,årets hatfest 2017 ;)

Det kanske låter bittert och fullt så allvarligt är det inte men jag har börjat avsky det tvungna i nyårsfirandet,antagligen som folk annars hatar det tvungna i Julen med allt vad det medför.  Mitt bästa nyår var nog när jag slapp fira det för vi sov,,på Gran Canaria,,
MEN om man nu måste fira det så tycker jag att årets variant var skitbra.Vi valde att äta en femrätters på Villan  och att få allting serverat och färdigt slog fantamig det mesta. Ja,,att kocka ihopa är roligt det med,men det gör vi relativt ofta och att äta ute på nyår är helt nytt för mig.
Vi valde att klä upp oss(ja inte Kapten,,han tvingar min inte in i några traditioner ens om man stampar honom på halsen)

 Vi blev 7 som satte oss ner på villan och njöt av att bara bli uppassade på,först med bubbel ostron och löjrom,,
 (vågade inte ostron,,det känns sådär att kräka före förrätten)
 Shield och Virus var som värsta brittiska agentkombon även om detta paret ställer till mer än vad de rättar upp i internationella sammanhang ,så var de en fröjd för ögat i full mundering med maffiaskor och njurbälte i silke!!

 Lite hummer med äpple  och avocado till förrätt,,

 Hällestadssvampen till tvåan,en helt magik rätt såklart parat med det perfekta vinet.
 Vi fick finaste behandlingen av själva Möllan  i egen hög person,och det var inte första gången idag jag lite tyst tackade alla de som jobbade hela nyår igenom utan att få vara med sin familj.

 Trean var en helt jävla magisk piggvar med vit sparris  och en smörbrynt hollandaise ,pepparrot och krasse och små små kaprisar.
 Fyran en så perfekt oxfilé den bara möjligen kan bli  med tryffel och jordärtskocka! Där är något fel på min jädra mun för tryffel är en smak jag fortfarande är osäker på vad det är??Smakar det helt enkelt inte. Men oxfilen låg i munnen lite  så det var all good ,tryffel eller ej!
 Som jag sagt (japp tjatar) är jag inte alls förtjust i Nyår,,men i år bestämde jag mig för att köra och det tror jag jag ska fortsätta med fler nyår framöver,,det var underbart att vara mobil,inte behöva vänta på taxiar och kunna sjutsa alla dit de ville i mitt lilla Anus. Upplever mer av nyåret på det sättet tyckte jag,som att stå lite bakom kulisserna och se det för vad det egentligen är,uppskatta alla fina kläder folk fått på sig och INTE vara den som snubblar ut i gatan med champagneflaskan kl 1 på natten och blir påkörd ,,,Virus tog  med Drägern och trots att jag (mest blötat tungan) tagit nån sip vin blåste jag 0.00 när det var dax att köra Sjögräsens son hem .
 Om ni noterat det stämmer det alldeles väl,det ÄR en medveten Patsy frilla eftersom jag och Vera har  tagit på oss att vara Ystads förvirrade fördruckna lite sletna Patsy och Edina ;)
Numera kan vi då även titulera Virus och Lena som Lord och Lady Sjögren då det vara årets första 40-års present till Vera (och Linus för den delen) ,,numera är vi då 6 lords och ladies i umgänget,,,,do I smell en resa till skottland snart??
 Efterrätten var en chokladfondant med magisk hemmaluad glass till och ett farligt dessertvin jag inte ens rörde,,där var ingen brist på frivilliga att ta över det jag inte drack,så inget vin har plågats under inspelningen av detta nyår,vi lovar!

 Hahahahah  ögonen står  som kattakoddar i huet,,har ni hört det skånska uttrycket? Nu har ni sett det också.
 Efter middagen på Villan ingick en fest nere på saltan med bubbel vid 12 och nattamaud,,vi drog oss ner där för att se vad detta kunde vara och satte rätt snabbt i halsen  vid ankomst,,det var lite som att komma in i ett avsnitt av Love Boat fast på svenska ,, medelåldern låg (även om inte vi är några färskingar) rätt möed högre än vad vi hade trott och vi drog oss in till restaurangen och höll vårt eget musikquis tills det var dax att räkna ner;)


 Ja,,jag menar det,,det kan ha varit det svåraste quiset i världen (om det inte varit för att Vera hittat på de svaren hon tyckte det skulle vara ) då Kapten aldrig rört vid ett piano  och Sköld är lika musikalisk som Gunde Svan. Det var inte lätt att gissa sig till vad Triple and touch duon ville förmedla musikaliskt,men vi tog oss igenom det . Idag ska vi be om ursäkt till personalen och plåstra om eventuella sår på deras sargade själar med några välriktade spritflaskor.
 När det började närma sig 12-slaget skulle Vera bajsa och eftersom vi gör allt i bulk joinade alla henne i toalettkön!

 Jag blir alltid nervös när Shield ser ut såhär,,det är som en blandning av Pol Pot  och Sjöbo marknad och fiberduk,,det mest obehagliga ni kan tänka er kokas ihopa där inne.
 Om ni tror att Virus andas på denna bilden har ni fel,,i slutet av bildserien är han betydligt blåare än persikofärgad.
 Eftersom Vera tar sån tid på sig övar vi på asociala miner utanför damernas kombinerat med glada tillrop genom toadörren.

 Sen var det då nedräkningen och Saltan hade sitt eget fyrverkeri på stranden,,jag vet inte VEM som ställt in höjden på bomberna men det började bli nervöst när ögonbrynen kryllade sig ,,ännu en grej man  får en så mycket tydligare upplevelse av när man är nykter;)



 Efter det drog vi till soft och avslutade kvällen. Förvånansvärt lugnt och folkglest,dvs riktigt trevligt  att inte behöva packa in sig  som siller ,, nu fick vi ett bord bland glada människor och satt av ett par timmar där,sen  var det dax att sjutsa hem alla och avsluta hela kvällen med McDonalds på Country Kårner!!
 En summering av 2016 då? Svårt att summera ett helt år,men för min del har det varit livsomvälvande med levaxin och alla enorma förbättringar som det medförde, ett magiskt år i vårt första omtyckta hus,något som bara blivit bättre med tiden. Året då jag insåg att loppisjakt är   min grej tydligen och året jag  fick känna på sann desperation i form av håravfall men även boten på det och tacksamheten för att  jag inte gav upp. Såklart måste man omnämna det som året som tog så enormt många kändisar från oss,något 2016 för alltid kommer att stå för.
                                                Tja det jag vill summera det med är :

Om jag får ett år till som är lika bra är jag evigt tacksam!!!








Inga kommentarer: