Sidvyer, senaste månaden

söndag 11 december 2016

Julbord på Country Kårner

Som vanligt vill jag gå på julbord som alla andra i dessa tider,men när jag försökte boka åt 10 pers var det som förgjort! en månad innan fick jag svaren:fullbokat,inga svar alls och de snajdiga svaret "man måste förboka detta" ,,eh ja vad fan tror du jag gör med denhär spateln i örat,gröper ut öronvax??
Nå,alla julbord som gör reklam för sig hade så fullbokat att jag tappade hoppet,,då sa Maritza att jag kunde hålla det hemma istället,,
Jag tänkte:"Vill folk verkligen komma på det?"
Det ville folk!
Innan vi visste ordet av var vi 20 pers  och det var bara att sätta igång med förberedelserna!
Jag donade hela veckan med att shoppa och försöka komma ihåg allt man behöver ha hemma OCH att jobba!Resultatet blev en hemmaluad fördrink bestående av äppledricka med kanel och stjärnanis och såklart lite bränne;) Ett roligt recept jag hittade i Antikmagasinet,lite skoj med ett gammalt recept.
Jag piffade och pillade ända in i det sista ,,här,,lugnet före stormen,,,
En liten granbädd för kylning av drickan installerades utanför dörren :)
Det  tog ca 2,3 minuter innan misteln fick sin önskade effekt,iallafall för en av dem,,jag citerar Chris:
"en av dem kommer att få överraskningssex ikväll"

Snart var alla samlade och det minglades för fullt i Kårner! Alla shasades ner på sina platser och jag bröt ut sillen och julbordet,vid detta laget i full panik över att maten inte skulle räcka!!



Eftersom jag sprang runt som en höna med asbest mellan tårna var det Kapten som hade partykameran,,killen har talang.

Jag återtog makten över PK och det visar sig att jag själv ska inte hacka ner på andras talang där. En fotokurs eller 12 hade hjort sig.
Efter julbordet (som räckte mer än väl) fick folk sätta sig och trycka lite på tarmarna så det fanns plats för mer,,som alltid finns det ett fullpackat dessertbord som hotade runt hörnet!



Så till årets (säger årets som om vi haft julbord vartenda år,,men något ska vara det  första!!) wildcard. Har personligen aldrig spelat julklappsspelet,och ville inte göra det här heller,för det blir alltid någon som blir utan kapet,och DET funkar ikke! Alla blev tillsagda att ta med en present som kostade max 50kr,sen skulle vi mongorimma på dem,,hittade på denna leken själva och hade ingen aning om det skulle bli roligt eller totalt oförståeligt. Tydligen var det nästan som raketforskning  ELLER är jag sämst på att förklara TROTS powerpointpresentationer och diagram och förlagor. Jag visade (regretably) ett exempel där mitt sista ord på rimmet var röv,,detta lilla fjärilsvingslag skulle komma att bli en skitstorm i atlanten innan kvällen var över;)
Man skriver alltså några rader och SISTA ordet på dessa rader skriver man ett stycke ner,viker  pappret så att nästkommande inte ser vad du skrivit,bara vad vederbörande ska rimma på. Vi slog en tärning och skickade paketen de tre stegen tärningen visade ,åt höger!Nästkommande får då fritt rimma vidare på det ordet som syns,,vika ner och lämna ett ord till nästkommande osv,,efter tredje tärningsslaget började folk fatta lite och vi slog en gång till för de som blivit varma i kläderna! Ytterligare att tärningsslag för att ge presenten och sen var det högläsning!



Inte ALLA tyckte pressen av prestigerimmandet var helt ok,Dennis gick nästan i depå 4 ggr för att komma på något bra,,,hela poängen med detta spelet är att det just inte ska vara bra,,så jag tror Dennis vann?


Vid uppläsningen  får man då alltså gissa på vad det är i paketen och det kan man mest bara göra på linje ett då personen som köpt vara skriver första raderna. Det blev en serie asgarv då det av någon anledning dök upp en massa rim på röv och annat underhållande!


Årets julklapp får nog fan vara Veras skarvsladd som hon blev opropertionerligt glad för och Jonas automatiska larv!!!




Sköld och Kapten fick varsin ljuslykta ,,eller magnumsize ölglas med ett glatt godjul meddelande ,det är öppet för tolkningsfråga,,Kapten har aldrigt trott på värmeljus så det blev vadfan det blev!Kan vara att Sköld uppmuntrade till myteri med!








Trick 17 är att lägga ut pennor på bordet redan från början av festan,man vet aldrig vilka fantastiska konstverk som blommar upp och besudlar duk och fågelservetter!!!
Har,,domherren öron sadel och ett svärd i sidan?
Sen var det gotteboooooer!C Skumtomteen,julgrisen,twistpåsen,gummiliknande saffranspannacotta  och pepparkakor med ädelost!


Efter kaffet gick det lite på tosingavis,och jag var så upptagen med att göra en ok spellista(något jag IKKE kommer att missa nästa år. Å ena sidan sitter Vera och requestar NKOTB medans Kapten kapar sonos med Country!)
Vi hade så roligt att jag nästan glömde kvällens höjdpunkt,den prestigefyllda och ganska viktiga Pepparkuks SM!


Vi satte genast igång och tolkningarna var många. Det kändes som om männen satsade på en full 3D medans Damerna mer tolkade en platt 2D,,kanske för att den är mer gräddbar och ätbar,medans de större pjäserna  är mer visuellt imponerande kanske!





Sandra använde lite croqui skills och modellerade sin pepparkuk efter larven,ett smart drag såhär sent i gemet och det kan ha landat henne andraplatsen!
På slutspurten bröt DO sin kuk i ren iver att nå förstaplatsen och som ett rent mirakel lyckades han reparera den precis som tiden tog slut och de åkte in i ugnen!Rafflande spänning !!

Det var ett morbidt nöje att stoppa in dem i ugnen och se dem,,svälla(ville inte använda det ordet men så fick det bli ändå)
Tips från Hemmets journal:om ni tycker att er familj och omgivning inte ger din matlagning tillbörlig uppmärksamhet ,skapa maträtter i form av könsorgan!Har väl aldrig sett en sån samling framför ugnen som igår!!
Syftet med slika lekar är att lätta på stämningen och komma närmare varann.Det funkade som ni ser,Kaptens anala magnetism kan ha tiofaldigats bara genom ett simpelt bak!
Nedan ser ni så den delade förstaplatsen! DO och Rickards pepparkukar joinade varandra i en liten svärdsduell och  vi satt alla och undrade i en microsekund om de hade något att berätta för oss andra,,sen kom spritdimman tillbaka.

Ja,,visst spårar detta ämnet hemskt lätt ,,,men så är det inte heller en fest på Kårner om inte det spårar lite;)



Efter det åt vi lite pepparkuk och badade i vinnarnas stolthet tills klockan blev über och folk droppade av;) Jag gick kvar och plockade upp och bara njöt av hur underbar hela lördagen var!!
Det KAN bli en tradition detta,men nästa år blir det lussesnippor för jämnlikhetens skull!
God jul;)

Inga kommentarer: