Sidvyer, senaste månaden

fredag 1 juli 2016

Prag 2016 ,,nä jag kan inte hålla mig därifrån!!!!

Så var det ÄNTLIGEN DAX! Det var ett helt år sedan jag och töserna drog till Prag och saknaden har varit för stor kan jag lätt säga. Denna gången är Vera i USA så vi fick klara oss utan,men gudarna ska veta att vi tog både en och 2 dricka för hennes räkning!
Tåget int ill Kastrup och dra mig i trasan,det gicki rätt tid och allt!!
 Jag ordnade lite färdkost som uppskattades på resan in;)
Inga event under incheckning mm och så fort våra tomt ekande väskor var incheckade drog vi till O´Learys för en bårrgare och litta dricka för att slå ihjäl tiden tills planet gick.
Både jag och Maritha började gapa som fågelungar redan vid gejten och så snart vi bara satt oss på flyget somnar vi båda. Lisa har inte den superkraften och fick liasom roa sigsjälva.

IKKE har ni sett några så glada töser som i taxin på g in! Det anordnades en airport pickup av Hotell Waldstein som vi bodde på,riktigt bekvämt faktiskt och lite lyxigt med en herre som bar en skylt med Nyman på;)
 Vi checkade in på vårt underbara hotell och formligen sprang ner till stan. Hotellet ligger på borgsidan lite undanskymt och det passar oss alldeles utmärkt,OldTown sidan är underbar,men inte att sova i;)
 Det var nätta 27 grader och SHOPPINGF var det enda vi kunde tänka p å,iaf den lilla oansenliga affären mitt emot Karen Millen  ,där innehaverskan är så blasé man bara kan bli och där man som stamkund inte uppmärksammas alls;) Dit dras vi som en skock misshandlade kvinntimmer om och om igen för att prsierna och varorna bara är för jävla bra!

Ett par grymmesköna och hållbara skor,,300 koruna,,dvs någonstans runt 110 kr;) Väskorna ligger runt 150 kr och de är riktigt fina i kvalitet! Här kan man handla om så bara för att ha ett par skor på semestern! Så blev det,,om och om igen;)
Efter det dök vi ner på Americky som tyvärr har bytat stil i drinklistan,men de få drinkarna de har kvar är riktigt bra! Som vanligt satt vi relativt ensamma där,,något som är så så skönt;) Bartendern spexade med torris som om det var en helt ny uppfinning och vi UPPSKATTADE!!

Lite stadsvandring och sen hunger,,Kolkovna är alltid ett säkert kort och kan man stå ut med att servitörerna ser ut som om de vill strafftstrypa en konstant  är det ett magiskt ställe!!

Vi minglade runt och shoppade efter det  och sen passade vi på att göra ett vardagsbesök på Bugseys,en av prags hippaste barer,mitt emot Agent Provocateur. Det var bra som vanligt och stället var inte lika packat som förra gången,dock bara ståplatser. En liten drink sen hemåt då alla var sketatrötta!
Vi stannade till på hörnet innan hotellet för ett glas vin. Har fanimig inte varit med om en syrligare servitör,,vi blev ganska lacka på honom då han verkade vilja allt annat än att servera. Maten här är dock magisk så vi får ha överseende.

Vi noterade på våra  vandringar att Captain Candy har öppnat på ca 5 ställen i Prag. Det är lite absurdt för de har godisvakter medans vi svenskar mest tänker,,huh,,ett fancy hemmakväll;)  Jättecoolt och roligt men inget för oss:)
 Dag nummer 2 och vi undersökte frullan på hotellet,,den var GRYM!! Detta hotellet var inte dyrare än något annat och ändå så välsorterat  på frukosten,ett stort jävla plus! Maritha dyker proseccon genast;)
 Sen satt vi där igen,som tre hungriga iglar på ett förnsterbläck,händelsevis utanför skoaffären vi stalkar,,tänk som det kan bli. Affärsinnehavarna sidanom känner oss nu by name och hälsar glatt trots att vi inte spenderar en cent i deras butiker.

Råkade gå upp lite för tidigt och för att fördriva tid innan öppningsdax körde vi olika fotomontage. Ett sätt iaf,,,
 Sen nästa måste,,lunch på Cafe Imperial,, det går inte att komma hit utan att boka en middag el lunch,,det är för bra. Det är för nostalgi,,det är magiskt!!

Rätt jävla nöjd med utsikten och vart vi befann oss just i tillfället,,
 Vars  en sallad och tjeckisk rosé ,,kan inte slå fel. Sen bara sitter man här och spanar folk,ett tidsfördriv jag kan ägna mig åt många timmar. Här kommer dessutom de rika,de fattiga de mitt emellan,här finns inga krav på kunden merän gott uppförande och att man betalar.
 För att utnyttja stället fullt tog vi såklart en bakelse efteråt. Ta ett span i displayen när ni kommer in om dörren,där ligger skönheterna och bara väntar på er!!
 Efter lunchen hade jag tingat en timme för att kolla lite i antikaffären jag en gång sett för många år sedan men inte hittat igen. Av en ren slump frågade vi om en bra restaurang  dagen innan och bartendern visade oss till något som skulle heta la Bodega,,vi hittade inte just den restaurangen men hittade Antikaffären!! RENA jävla ödet!   Dagen efter susade vi då dit och jag köpte en helt underbar vas!!
 Såhär lycklig ser man ut när man tagit steget,,prutat och hållt sig och kommer ut med en skönhet utav rang!!
Skyddade sen hela dagen min baby från möjliga terrorattacker och liknande;)

Resten av dagen minglade vi sen runt,,köpte lite mer skor av sura tanten,åt llite snacks på Café Café och glodde på ännu mer folk! Vi höll attityd högt och gav inte en centimeter ,,ja vi såg ut som sär,,bilderna är rätt representativa för hur det såg ut irll!

Vi smög hemom för att kasta av oss alla shoppinggrejer och bytade om,sen testade vi ett café som jag länge sett men aldrig gått in på,Kubism . Det sög. Lisa beställde en Gin Fizz och fick en drink med gin och vatten,,de hade tappat fizzet på vägen ut. De vägrade acceptera det.Lisa fick dricka lite av min piná colade (för de hade slut på allt gott där ) ,,dit går vi inte igen.
 Vi satt och såg kubistiska ut tills drinkarna var genomledna.
 Efter det gjorde vi en googlesökning på bästa Italienska i Prag och hittade nr 2 300 meter från vart vi gick och drog dit,,det hette La Bottega;) Antar att killen som visade vägen första dagen menade detta men stavade fel på lappen!! Hahahahahah! Det var MAGISKT!!
Man får välja sin fisk eller sitt kött och det finns fan inget guttigare! De har en magisk salladsbar  ,öppet kök,kallskuret för medtagande hem,rejäl efterrättsdisplay och gudomligt trevliga folk i servisen! Det är inte det dyraste heller så missa INTE La Bottega! Ett stenskast från Americky!
 Hemfärd efter matcoma  och vi bestämde oss för att ge Hemingway ett försök till,en bar vi inte kunde komma in på förra gången då det var fullt.
 Kan väl säga att jag inte kommer att gå hit igen på eget bevåg. De tog sig själva på stooooort allvar och drinkarna var,,inte goda. Coola visst,men små små och riktigt svåra och det mesta smakade faktiskt samma. Förhållningsreglerna för baren var att man ska respektera bartenderm,inte vara högljudd,inte använda fult språk,prata inte med andra kunder,bjud ingen på en drink innan bartendern har godkänt det med mottagaren,och var artig mot personalen. Ja jo,,vissa av grejerna är såklart ren jävla uppfostran,men att behöva få det slängt i ansiktet i drinklistan som om man är 14 känns,,lamt. Vi gick rätt omgående efter att 4 drinkar smakat exakt lika dant.
 Vi vandrade hem i den mjuka natten,,lyckliga mätta och trötta som få,,en underbar säng på Waldstein väntade.

Dagen efter åt vi en rejäl frulla på hotellet,pimpade oss och drog ut för att se vad man kan hitta på. Shopping och en åteblick i antikaffären för att diskutera en sak,återkommer på detta ämnet ;) Spännande men nervöst;)
Efter en lång morgon t og vi faktiskt lunch på La Bottega igen,,det var för bra för att inte få uppleva igen. Lisas Risotto var minnesvärd och mitt kött med svampsås var ännu bättre än dagen innan!

Vi lyckades hitta en Pandora affär och drog nytta av deras rea så jag fick minsjäl ett armband att strarta på,,köper en för var resa dit;)
 Maritza behövde lite massage hos Thailändarna så jag och Lisa satte oss på Café Café och tog en rose och bara mös med Wi-Fi. Av och till regnade det  och det var nog fan tur för det närmade sig snabbt 30 grader när solen sken.
När Maritha var färdig  drog vi till Americky för lite mer drinkar (ja,,det är vad vi gör på semestrar,,dricker och shoppar,,frågor på det?)
 Väl där bestämde vi att det enklaste nog var att äta på Francousca på ovanvåningen (har ju ett vip-kort där med,,det ska utnyttjas;)
Vi blev än en gång stadigt uppvaktade av bartendern,,fick den vackraste Cosmopolitan jag sett på länge!
 Vi rusade hem för att byta om och temat blev långklänning!
 Måste såklart köra lite high fation bilder   i dessa skapelserna,,ser bra ut,,,innebär grova hot mot framfärden då man konstant trör på sömmen och orsakar mer framfall än framfärd!!
 Hahahaha på bron raggade vi upp ett par turister som kunde fota oss tillsammans,,och de visar sig vara svenskar efter en stunds fäktande med engelska,,en påminnelse om att inte alla tycker svenska är bara läten och inget språk(dvs passa sig för vad man säger.)
 Jag älskar att få sitta inne på denna restaurangen. Kan inte se mig mätt på detaljerna hur många gånger jag än är där. Är så livrädd att ett nytt krig eller en naturkatsastrof ska ta detta från världen,,,

Maten var inget annat än perfekt och live pianomusik var pricken över i:et  ,,minus skulle väl vara bordet med män som tittade på oss som om vi vore dagens köttutbud och skämdes ikke för att stanna upp på vägen ut och ta sig en extra helt ohöljd titt,,folk.

Sista natten och vi bara flöt hem i värme och mjukt mjukt ljus och mörkt saffirblå himmel. Detta kan inte pengar köpa,,detta måste upplevas,,det måste kännas. Har  ni inte varit,,åk.

Kommer inte riktigt ihåg när vi sprang på detta,men precis bakom Old Town square  på Paryschkasidan finns denna underbara butiken,ett gammalt helt bevarat slakteri där man kan köpa riktigt fin mat och gott kaffe ,kakor vin mm,,ta ett stopp där för ditt kaffe och din kaka när benen tröttnar!!

6.30 gick bilen på fredag morgon till flygplatsen och denne hade den största vasen plus intakt glasinlägg med mig som handbagage!! Har vaktat över den som en hök och den kom hem helskinnad. Nu ska jag bara tvätta och renovera skönheten!!
Väl hemma efter tåg flyg och en evig väntan på vårt bagage fick Maritha den brillianta att gå till Thaii Corner i Ystad för frukost/lunch,och DAMN!! Deras buff´e röjer ju!! 109 kr och man får massiva mängder god mat!  GO try!!
 Här följer random bilder jag inte hann få in i inlägget,,men de ska fan med!!!

Jag är glückskex,,detta har varit ännu en av stolparna i mitt liv,,en resa jag inte glömmer så länge jag lever <3 Tack ladies!!!!