Sidvyer, senaste månaden

måndag 25 juli 2016

Ducati 748 EPU byte

Dethär med semester var förvånansvärt underbart,,, Jag trodde jag skulle bli rastlös men veckorna flyger förbi och jag har inte varit uttråkad en enda gång!!! Kapten har ingen semester just nu och går och lägger sig tidigt,,då plötsligt sitter jag uppe längre på natten och ritar eller glor på film och pysslar med antikviteter!  Det känns lite som att få tillbaka mitt gamla jag,,sitta uppe sent och kolla kvinnofängelset eller Helgonet och äta skit och få galet bra ideer!
Denna upplevelsen har fått mig att överväga ännu mer att flytta hem studion  för att kunna dra ner på tatuerande och upp på livet. Konst äventyr och antikvitetsjakt,,det låter så  mycket bättre än den konstanta gången jag haft på jobbet. Ju mer man jobbar desdå mindre gör man med livet,enbart för att man inte orkar drömma. Just nu är livet klarare och tydligare än på länge och jag har ett litet hopp om att det ska få fortsätta såhär. Kanske en dag kan jag få slippa ledverken och då ska jag falla ner och kyssa marken,men tills dess håller jag ut,det är trots allt piss i mississippi jämfört med all konstig skit  jag stått ut med i alla år;) 

Nu över till något helt annat! Jag bestämde mig ju för att ställa på hojen igen efter massa år för att jag nu kan koncentrera mig på att köra och inte somnar  på hojen!! Lagom till jag hade ställt på henne och tagit mina första underbara turer igen började gaffel och bakre stötdämpare läcka (den har stått i rumstemp i 3 år,gummin torkar) jag fick lite ångest eftersom det kostar en bra slant att renovera öhlinare . Detta löste sig genom att min trygga mekaniker Kenneth frågade runt och the powers to be sade att det brukar fixa sig om man bara kör lite med den. Det fixade sig!!!
Skitbra,,vädret försämrades,jag hade inte lust,där var inte tid mm och plötsligt en dag var jag tvungen att ta den och då vägrade den starta!
Den gick runt för fullt men vägrade tända,,bensinpumpen primade inte.
WTF??
Kennet kom och hjälpte mig plocka ut pump och kolla och kolla relä,,inget stämde. Allt fungerade och ändå funkade inte pumpen. Alla vägar ledde tillslut till datorn,EPUn. Det är ovanligt att den ger sig men vi kunde inget annat än testa detta. 
Jag blev lack,,en EPU  är svindyr har man fått höra  och 30t vill jag inte lägga på hojen,,men utan den har jag en snygg hög  bensindoftande metall ihopasatt utan mening.
 Jag dök på ebay och där ,mitt framför ögonen på mig dök det upp en ERU till en 748r -02,,det är för bra för att vara sant,,och billig var den dessutom!!   Jag dök den på studs och hoppades så att detta var lösningen.

 Meckade på datorn och kopplade in allt igen UTOM den jävla powercommandern. Vi har aldrig förstått varför föregående ägare  satte en Powercommander på en Ducati,,de chippar man helt enkelt bara,mycket lättare och  mycket billigare.
Drog på EPUn och höll andan när jag skulle dra runt nyckeln och hoppades att få höra bensinpumpen,,det andra alternativet innehöll saker som flög,rivande av hår och avsägande av hojkort!!  Den primade;)
 Vände på den gamle datorn och kollade av en ren slump och där står det 916??!! Jag har alltså kört runt med en EPU till en 916 på en 748 r och det är så fel det kan bli. Nu förstår jag varför den dött  mitt i farten när man frikopplar och varför den haft lite udda tomgång vid start,,  jag ska testa den idag för att se vad detta gjort med henne ,men rätar det ut denna skiten kommer detta att bli en ny kärleksaffär mellan henne och mig.


1 kommentar:

Paul sa...

håller tummarna. Kenneth kan man alltid lita på :-}