Sidvyer, senaste månaden

söndag 10 april 2016

Att jaga antikviteter!

Veckan är över ochoavsett om man hafte en tung medel eller skitbra vecka är det något speciellt med att komma ham och unna sig en GT och ett långt varmt bad!  Värmer upp för att gå på Vitas för första gången på länge då Contan inte riktigt håller måttet vad det gäller maten längre,och istället för att gå dit och gnälla byter man då ställe ett slag och återkommer senare.Gnäller g ör vi oavsett(om det då är kass) men tillslut är det bättre att bara söka nya betesmarker.
 Det blev Sjögräs vi Sköld och DO som samsades om ett bord och jag körde på kött kött,,råbiffen är magisk som vanligt och ryggbiffen,,ja den var sval och genomstekt MEN så välkryddad att jag kastade den  i mig! Lite gott vin och gott sällskap och sen lockade Country Kårner med efterdrinkar och spel!
 Vi andra satt och kollade på medans DO vann Trivial Persuit och sen ville Linus försöka tvinga oss till poker igen,och åter igen mulnade Vera över tanken på att förlora alla sina kapsyler igen,,dte blev inget poker. Vid 2.00 snubblade jag i säng och lät möllena ta över salongen bäst fan de ville;)
 Söndag och en rätt rastlös dag,,fintish väder men inte varmt och då tar man en roadtrip ut på österlen för att glo efter antikviteter! Allt det vanliga var stängt,hittade dock lite nytt och gott på ett ställe i Glemmingebro och gjorde (enligt mig ) ett kap i Ystad! Ett silverfat i Glemminge som jag utsatte för bakpulvermetoden,,,100kr för ett skitfint fruktfat på fot alltså.
Ironiskt nog paren till fatet i nysilver  jag hittade förra helgen ,á 10 kr st.
Och ett fynd då på Industrigatans loppis ,en silverpläterad serveringsbricka som fortfarande låg i en låda ouppackad/oupptäckt . Killen bakom disken ringde sin fru och undrade vad det rostfria fatet skulle kosta  och för 50 kr försvann jag hem med detta vackra! Kompletterar Kårner utmärkt!!
När kapten kom hem släpade jag med honom ut på en roadtrip och snubblade över en sjukt välpackad antikaffär där killen förvisso visste vad han hade men där taket på ladan blåst av en gång i tiden och därav var han tvungen att stapla allt i en hög i ett litet rum. Där är riktiga godbitar överallt och även om man får betala mer för dem så är det väl värt det!
Hittade en underbar jugendvas i mässing och kollade såklart upp hur man lättast putsar det utan att köra med kemikalier. 

 Den simpla lösninge var en  bit citron som du strör havssalt på  och gnuggar lite lätt över hela alltet och sen sköljer av med diskmedel. Torka lute yvigt med handduken så försvinner de flesta missfärgningar som citronen inte tar:)  Sliter inte på godset,lämnar lite lite  patina så att det inte ser  för nytt ut!
 De som följer mig vet om att jag är en lampettidiot,dvs jag har några 30-40 par av dessa,men idag hittade jag en som inte alls stämmer med de jag har. Det finns inget sätt att hänga upp den med,ingen natutllig fästpunkt. Antar att den suttit som en av flera på en lampa och att fästet är förlorat med den lampan sedan länge.Gööör inget,jag och min lampett kelar lika bra för det!

Lite jobb har också hunnits med och  det ska icke förglömmas! En tattoodle som  kneps av en kund på stört!
 Tommys färdiga överarm,,ganska långt från vita liljor som sagt men dock fett som snus!
 Maritza fick en komplettering på sin överarm i form av en liten blomma som trillat ner på handleden:)
 Evelina,,2 blommor om året  blir det och jag hoppas det fortsätter så för kvinnan smittar en med glädje med enbart sin närvaro,,
 Ett mycket dåligt foto på åen skalle jag hoppas jag får se läkt så jag kan fota den då_:)
 Och så lite akvarell,,Apaticlownen är en peronlig favorit ,dock verkar den inte gillas av så många andra! Hahaha jag antar att det är bra ,för de äckligaste behåller jag ofta själv:)


Inga kommentarer: