Sidvyer, senaste månaden

söndag 27 september 2015

Huset Contan och huset!

Ja jäklar i hoppet vad helgen gick fort! Sköld satte lister åt oss med Kaptens hjälp,och jag kom lagom för att leverera dörrfoder så att exakt hela rummet är färdigt när det gäller sådant,något jag är sjukt allergisk mot när de 3% inte blir av! Sköld grävde fram ett uttag ur putsen,ett uttag som har varit förlorat då putsarna begravde det;) N har vi ström i ALLA uttag!
 Allmogelist,12 cm hög,rejäla döningar i mitt lilla konstrum ,,kärleken är total.
 Och tänka er,drömmen är nu sann,,vi har VÄRME!!! Det betyder att det inte dröjer hysteriskt länge tills vi har VARMVATTEN!!!
 Bara kolla in den übersexuella rördragningen här!!!
 Plötsligt börjar saker falla på plats,,det känns lite  mindre motigt att se slutet,,det kanske tillockmed blir så att vi kan bo i ett eget hus snart??
 To spice it up renoverar jag som vanligt i kjol och högklackat.
 På kvällen hade vi bokat bord på Contan i Ystad. De har en flång ny köksmästare och en flång ny meny,och det måste testas!! Möllegänget flockades  vid bordet,,märk väl Wallanders stambord. Hur kan en fiktiv karaktär ha ett stambord?
 Jag startade med en tartar,och jag kan inget annat än säga,porr i en liten tallrik! Jag hade övermodet att be om sjugliga mängder pepparrot och lite dijon brevid,och nog fasen fixade köket det!!
 Maritha och Rickard tog bakad rotselleri med polkabeta och chevré,mycket gott enligt dem!
 Kapten testade pilgrimsmusslan och den var även den ytterst god!


 Till huvudrätt tog jag torskryggoch herreminlillalåda så bra den var. Inte översaltad,,bara perfekt stekt med sidfläsk rödbeta och en sås från pärleporten! Mvg ++ på den.
 Kapten och Dansken tog svamprisotto och svampen var stekt till perfektion,,ostronskivling hann jag höra innan  jag förlorade mig i min torsk.
 Kvällens vinnare var ändå DO med sin Onglet,en muskel från magen på kon som det sägs slagtaren själv tog med sig hem. S.J.U.K.L.E.T jä€la gott och mört kött .Nästa gång är det jag som tar det!
 Kaffe och drinkar till efterrätt (drinkarna rekommenderas,det är svårt att få en bra cosmopolitan men här kan dem)

 Efter det trasha vi stället som riktiga kändisar gör och drog vidare till Soft,,,nä,det var bara Rickard egentligen som gick loss,,jävla harleyåkare,,,
 En underskön natt väntade på oss hemma i strandbaden,,jag kommer sannerligen att sakna denna utsikten gott folk,,,
 Klockan hann bli 2 på natten innan vi slutade kolla på dum dummare och det kändes dagen efter. Jag kan som vanligt inte sova när jag fått sprit i mig utan har ångest hela natten med hjärtklappning och ytterst obehag,,fråga mig inte varför,jag försöker sova när kroppajävlen håller på,,inte mitt problem.
DO och jag skulle ju till årets andra traditionella antikmässa i ÖP hallen i Ystad. Förra året gjorde jag bland annat fynden Fjärilsbrickan och Nanny Still glasen med bålskål!
 Året besvek,,mycket av det som fanns såg vi de tidigare 2 åren och de mesta hade bara bytat ägare helt enkelt. Nostalgi var det gott om dock!


 Jag föll för ett Royal Copenhagen fat av Nils Thorsson,,fult som stryk men riktigt guttigt!!!


 Och även ett lite mindre uppläggningsfat från Jie .
 Ett något sletet bläckhorn fick också följa med hem då jag faktiskt saknar ett sådant till pennan jag har. Någon slags signatur undertill,men det är nog troligare att det är en förskrämd ägare som velat märka sin egendom.
Såklart ut i huset för att bland annat latexfoga badrummet och latexfoga alla listerna! 
Listerna går väl an men det jävla badrumslatexet sätter sig överallt och sen är det kört för all framtid. Lite ödesdigert känns det allt att foga.
den sista medlemmen av övergivna möbler fick sig en lasyr/oljevaxning (ja jag hade inget annat och hans anders var stängt) ,,Vips ,så har jag bordet jag tänker jobba på nr det gäller lera mm,,,kan knappt vänta!!

Måndagens projekt är att åka till Qvesarums byggnadsvård och beställa trappan jag så har suktat efter. Kan inte för mitt liv komma på hur den ska vara,och har därför tagit en bubbli för att kunna visa killen som ska rita upp den!
Och slutligen,,ovanvåningen,,gästrummet som leder ut till vinverandan,,, ja jösses ja,,Kapten hade rätt när han rev väggen och lät lägga över gamla trapphålet,,nu är det som ett riktigt rum,om än lite stinky än från förra ägaren. Musfällor och värme kommer att göra all skillnad i världen:)



5 kommentarer:

Paul sa...

kan du inte testa att gå ner till affären med dom där järntingestarna fastsatta p benen? lovat att folk stirra.

Anonym sa...

Haha. Ja ska minsjäl hälsa pågarna att de har ordnat ditt nya onaniobjekt. Kan säkert anvädas i nåns cv...
//Lungan

Anonym sa...

Intressant att få följa ert husprojekt! Men varför går ni på styltor? Vilken typ av värme är det? (Mest förvidden för att vi just håller på att inst. luft/vatten här hemma) All lycka med huset, och hoppas ni snart kan flytta in! / Ulrika 😃

Stina sa...

Ingen anledning för styltorna ,det är målarens;)

Stina sa...

Oj,vattenburen golvvärme är det!