Sidvyer, senaste månaden

söndag 20 september 2015

Fulltofta Oktoberfest 2015!

 En av de stora fördelarna med att sommaren är slut är att det blir Oktoberfest!! Jag var mäkta sliten efter dels en hård vecka och dels försäljningen av  glasen som totalt överväldigade mig. Efter att ha gjort en kort dag i studion med utlämning av glas mm slängde jag på mig årets Dirndl och lastade ut glasen i rangan och sen åkte vi mot Fulltofta!
Årets event landade den 19:de september och vädret var som alltid vänligt milt och underbart. Vi möttes av en helentusiastisk Emma och en farbror Lars med ett aldrig sinande förråd av leksaker. Årets var en 125cc moppe  bland annat. De boende andades ut när det stod klart att det  inte var en superpotatiskanon med turbo,raketramp, vinge  och allt extra.
 Jag jagades ut för att putta Emma i linbanan Claes har byggt i skogen,,skogen jag och Carolin brukade härja i så ofta när jag var i Emmas ålder,, Lustigt hur saker krymper med åren? Då var den en oändlig regnskog med dolda faror och massa möjligheter. Nu är det så nära till stenajärena,,
 Jag brukade härja fritt i skogarna vid väldigt ung ålder för att leta efter kantareller och inte helt sällan hittade man  dem. Inget har förändrats.
 Kantarellerna kastade mig tillbaka till just denna helgens hjärtekrossande verklighet.
Kantareller fick man plocka men det var en oskriven regel att inte plocka dem på Kjelles ställen,,det gjorde man bara inte. 
Kjell Schuster ,,fulltoftas odödlige envåldshärskare,,mannen som skulle bli hundra år,Kjell och Kerstin som förkroppsligade det odödliga äktenskapet,killen som alltid vaktade respektfullt över alla andras gravar på Fulltofta kyrkogård.
 Mannen som var där och öppnade kyrkportarna vid livets början och som stängde dem efter livets slut,
Mannen som alltid skulle vara där.
Plötslig var han inte det längre,helt utan förvarning rycktes han bort och ett stort gapande hål blev kvar i Fulltofta .
Förra året tog jag en paus mitt i  festen för att hälsa på Kjell och Kerstin alldeles bredvid och jag är så glad att jag fick den chansen,,inte förstod jag då att det skulle bli den sista.
Älskade Kjell,,vi ses på andra sidan du underbara man.





..............................................................................................................................................................



 Det märktes  att det inte riktigt riktigt var som det skulle i Fulltofta i år,en lätt dämpning fanns där ,även om vi alla vet att Kjell bara hade tyckt  vi var tramsiga om vi var ledsna för hans skull.

Som vanligt startade festligheterna på Mona och Claes parkering där husbilsmaffian numer är som en mobil mindre by!  Snart börjar de bygga broar och refuger mellan varandra för lättare navigering under belägring.


 Det var fullt av sensommarfyle  och hur mycket flugsmäcken än vevades så kom där fler. Lars kom på den bästa iden sedan Normandie,,han skulle döda dem alla med en DRÖNARE!! Iden som först verkade befängd såg ett kort nanoögonblick ut som om den faktiskt skulle kunna fungera. Nanoögonblick kallar jag det för det tog inte många sekunder innan den förvandlades till en vildsint näshårstrimmer som högg efter husse!




Med någon snabbt frammumlad ursäkt om att man inte vet vilket som är fram och bak på skiten lade  han ner planen på att strimla flugor med drönare och skyllde på batterierna ,samtidigt som han snabbt såg sig om efter salubrin åt sina krigsskador.
 Hursom haver varar inte svedan av salubrin så jättelänge  och inte långt därefter kom nästa drönare fram,eller ner som en  mekanisk önskan om att bli blind på ena ögat!
 Den hade inte HELLER några batteri  tydligen (misstänker att Gunilla sitter på en magisk hög "urladdade" batterier ) men vi fick den att flyga det till trots. Lars var inte impad. Kräsen är han .
Mor var inte lika kitslig som jag och körde taktiken "mosa med en rak jävla höger vid skarpt läge" och det fungerade utmärkt!
 Den traditionsenliga romen och dess förvandling från respektabel sprit till något riktigt fånigt under min penna. Vad sägs  om en 1200kubikare med motorbåt och dansk stavning?
Klockan hann bli 18 när vi tramsat färdigt och vi plundrade skogen på möbler och drog till festen (man kan aldrig ha för mycket möbler)
 Det ser mer och mer proffsigt ut för var år som går i tältet och drickaborden dignar!!


 Ännu en ölsort dök upp i år och nu tror jag vi var uppe i 7??!! sorter? Nådigt nog var hallonölen MYCKET svagare i år och det kan vara därför jag klarar av att vara verbal idag!

 Det startar med tal och champagne som vanligt där borgmästaren tilltalar sina undersåtar ,och alla inklusive de minsta lärlingarna ska ha lite dricka.
 Att be kapten att ta foton är lite som att be Obama skyffla kol,han tittar på en med blicken som kan utplåna smärre skogsbränder  och insinuerar att det är fruktat pinsamt att ta foton.
Jag skiter högaktningsfullt i skogsbrand och pinsamheter och tvingar. Jag får då också resultat därefter.
 Moren hade ingen dirndl så då tar man medeltidakläder,,inget konstigt med det!
 Folket lyssnar på sin borgmästare!



 Sen släpps vi in i tältet och maten flödar! Surkål och bratwurst,schwiebelkuche och kartoffelsalade,alltid lika gott!


 Vi visste inte att det var bordsplacering ,men här placerade vi Dansken iaf,,
 Sen börjades det på hallonölen,,,fin va,?
 Än en gång bad jag Obama att skyffla kol och detta är den bästa och ENDA bilden på min nya dirndl i sin helhet,,tack Kapten,du är bra på mycket annat.
 Så till kapitlet brödrakärlek. Pär ser lika vettskrämd ut som vanligt. Antar att gamla synder hänger i  och att när storebror kommer med det leendet innebär det oftast kalsoner är fyllda med sågspån eller att Pär har sprängt postlådan utan att han vet det.

 Till eferrätt var det som vanligt äpplekaka ,,höll på att skita ihjäl mig när jag såg detta fotot. Kusin Micke smälter liksom in i bakgrunden ,om det inte hade aritt för de lite blåaktigt inramade fiskögonen;)

 Farbror lasse kan inte sjunga snapsvisor utan läsglasögon längre,,de flesta andra har lärt sig dem utantill för att slippa medge att man inte kan se som en 20-åring längre. Lars vågar gå emot strömmen utan problem. Vardagsedge!
 Någon kom på att mina plastpattar kan tjäna flera syften än att ge mig andnöd i en allt för tight dirndl(som troligen betyder järnjungfru på österrikiska)  och placerade Gandalfs pipa där,,
 Was sagst du Irmgard?
 Kapten och Pappa J stod för det mesta här ute och rögade pipa,något som alltid drar till sig en massa människor,damer som herrar.Pipa är liksom nygammalt och det är ju aldrig för sent att börja röka,,
Jag och Kapten har långa vilda diskussioner om det(jag är vild och diskuterar,Kapten facebookar),som han fullständigt ignorerar och stoppar en pipa till,,
Vädret tog ett djupt andetag för att tillåta detta magiska event,och diskokulan mot den oändliga Fulltoftanatten var ett perfekt kort på kvällens känsla:) Mörk mjuk och trygg.
 Jag lånade Otto,kusin Ellens nya tillskott för att man än så länge kan bära honom. Så bra som jag är på att hälsa på folk kommer han att vara 13 nästa gång jag ser honom ,och de är sådär förtjusta i att bli runtburna på . Tonåringar är så känsliga nuförtiden.
 På en bild har vi fångat 2 motiv som nästan är omöjliga att inte få med i bild,Skånes egna eiffeltorn och kusinens mejeriavdelning,3 rätt säkra objekt att studsa blixten mot.
 För att få en lite aning o hur jävla massiv Affe är och varför hans höstjacka extraknäcker som förtält in case of emergency ska jag demonstrera med hjälp av den ypperliga pumpstationen. Notera Fridans pumpstation är i höjd med ölens,,.Tror ni har greppat höjden där ja.
Affe får liksom böja sig neråt för att SE kranarna,och det är inte för att han behöver läsglasögon,det är helt enkelt en fråga om logistik och avstånd.
Magiskt.
 Här någonstans slutar Pappa J att prata närkingska och rullar mer på orden i takt med  någon slags dans.  Antingen dansade han ,eller trillade han i  30 sekunder.
 De fanns på TOK för många ölar att testa,och jag hann väl 3 olika,dvs Hallon hallon och hallon med vatten i,sen gick jag över till det säkrare kortet vin,medans Fridan inte gav sig,bjuds det ska det fanimig testas med! Jag har lite krigsskador från de föregående åren och ville inte utsätta Dansken för en drygare hemfärd än nödvändigt (förrförra var det lite svårt att veta vad som var upp eller ner på Camaron) och höll mig från mer öl än nödvändigt,,,ja jag vet,,hurfan ska man veta var den gränsen går?
 Selfies were taken och det är nästintill lika omöjligt att inte få med Lutande tornet i Fulltofta som det är  att försaka få en enda bild utan Fridans liljekullar,,det är inte för inte som man står bredvid Affe när man behöver bättre täckning på mobilen. 2.18m  lång och amalgam är en jävla bra kombo.

 Faren stod och våldsminglade borta vid ölkranarna,ett rätt säkert ställe att träffa folk och jag har liksom gjort en rendering av hur det kan se ut och hur lyckat det var?
Folk bettade lite på när Micke skulle somna och var. Kryss för innan 24.00 och alternativ c för ovanpå grannens hönshus var mina alternativ. Jag förlorade för han var fanimig vaken tills jag åkte hem!
 Under avdelningen artiga tillkämpade leenden har vi Ellen,något bitter över att för TREDJE gången i rad antingen skulle klämma ut en unge,precis ha gjort det eller håller på att tillverka en,missar att få utnyttja ölkranarnas fulla kapacitet . Därav står hon i just det hörnet och blänger skitt på alla som rör ölen;)
 Kristin och hennes leende.
 Moren hade med eget glas och jag rekommenderar kobönderna i trakten att höra av sig om där är en ko som saknar något. Jag medlar i denna konflikten.

 Just som jag trodde att det inte kunde bli mörkare än midnatt började det skymma och där stod Kilemanjaro!

 Långt om länge dök Mattias upp och det är anledningen till att bloggen innehåller alldeles för lite selfies!  Fulltoftas egen fågelsamordnare,mannen som kartlägger och staplar storkar som tättingar!

 Johhny dansade på utanför tältet och hade samlat en rätt rejäl barfotasekt  som även de mumlade och brallade lite,så som sig bör på en Oktoberfest! Vi avvek tidigare än vanligt  i år,men så är jag också attans tacksam för det idag.! Ytterligare ett år får jag tacka alla som stöttade med donationer till eventet och framförallt tacka Anders och Agneta för att de outtröttligt fortsätter med detta enorma event,,utan er hade livet varit lite fattigare!
Skål!!




2 kommentarer:

Unknown sa...

Fy faaan vad jag skrattar åt dina beskrivningar av saker och ting! Du skriver så jäkla bra! Är nyopererad i magen bara, ligger på rygg i soffan och läser i mobilen, med kudde pressad mot min sargade kista! Trycker och skrattar. Hurts like hell!!

Stina sa...

hahaha sorry ,vet hur ont det gör!!