Sidvyer, senaste månaden

torsdag 6 augusti 2015

En egen liten Österlenrunda med ett magiskt stopp på österlenkryddor!

Eftersom situationen i studion är oförändrad och det är råt och kallt inomhus hängde jag inte gärna kvar dagen ut trots att jag var färdig tidigare . Fukten har nu fått även väggarna i köket att bukta,och inte undra på,,det är spånskiva påslagen på ytterväggar som fäller,dvs helt vettlöst. Nu är de mjuka och bubblande och det som kommer ut luktar bara mugg och mögel. Sätts värmen igång? Nä.
 Jag har en magsjuk man hemma och ville inte dra hem för att bara sitta och glo på honom när han sover utan gick ner i hamnen för att kolla på minröjarna och skeppen som ligger där inför tattoot och någon stor övning. SJUKT awesome!!! Finland vinner any day!

 På väg till bilen hittar jag denne lille killen som nog har krockat med en vägg,,satte av honom i häcken i närheten.
 Sen drog jag ut till österlenkryddor och bara satt vid lavendelfälten för att dofta. Vansinnigt fridfullt,och har ni inte varit där tycker jag att ni bör,de har så mycket gott att man köper sig gul och blå!
 Jag inhandlade lavendelvinäger,dragonvinäger och råpressad rapsolja :) Sallad på g och jag kan sga att lavendelvinäger var ren och skär PORR på flaska!!!
 Stannade till i Kåseberga på vägen hem och handlade smörfisk och räkor ,,undviker oftast det stället eftersom det är så obehagligt smockat med turister att man inte ens vill testa att ta sig in,men idag var det lugnt och där är parkeringar ända in vid Ahls rökeri,om man bara kör vidare in genom turisterna.
 Sen kom jag hem och upptäckte att  jag fått en liten broshyr med i påsen,och blir HELT tappad av att de har en enorm mängd evenemang bland lavendeln och kryddorna,bland annat detta som  vi är spekulanter på!  Efter det kommer Malörtsnatt,man träffas 24/8 23:30 och skördar malört i fälten på Bartolomeusnatten .  Det tänds upp med marchaller i fälten och så får man snapsar och malörtens historia! Ett oförglömligt minne:)
I juli kan man även uppleva lavendelmorgon med champagne,men man kan alltid ringa och boka grupparrangemang som de kan skräddarsy,som tex örtprovning  likör eller theprovning ,ett riktigt bra tips till Svensexa eller Möhippa för de som INTE föredrar förnedringsvarianten utan mer matlagning och gott vin!  Österlenkryddor är hemsidan och 0411 550606 är telefonnummret och allt ligger strax utanför Köpingebro!




Inga kommentarer: