Sidvyer, senaste månaden

måndag 15 juni 2015

Hotel Facebook

Jag satt och läste på om  Eagles låt Hotel California  då jag alltid undrat vad den egentligen handlar om. När jag läst på om detta insåg jag geniet bakom texten och förstod förklaringen så väl.

Californien på 60-70 talet ansågs vara det hippaste coolaste stället man kunde ta sig för att lyckas  och för att bli känd. På håll lös dess ljus upp horisonten i öknen och allt  Kalifornien stod för fanns där i skimmret :fest,kärlek,fitness,lycka,pengar,berömmelse,glitter,överflöd,värme,sex,champagne och partydroger lockade till sig  människor av alla slag.
Efter ett slag upptäckte de flesta dock att  där det finns ljus måste det  också finnas mörker och att där fanns en undersida på allt det fina . De flesta  bara åts upp och försvann i  det stora lyckohjulet,bortglömda och trasiga. Kalifornien stod för hur man TYCKER att saker ska vara,,,inte hur livet egentligen är. 
"You can check out any time you want,but you can never leave."

Anledningen till att jag sitter och funderar på detta idag är Facebook.
Den ack så kända frasen från låten som gjorde the Eagles odödliga passar alldeles för väl in på det fenomenet Facebook har blivit.
En samlingsplats för folk där åsikter yttras och liv skildras. 
"Rätt" åsikter ,"rätt" bilder.
En uppsjö av "självklarheter" som "gilla och dela om du älskar att vara mamma"
Och  mammor delar,,även de som är helt värdelösa.

Under åren man har haft Facebook har det ändrats något från en rätt naiv användning till en ytterst riktad användning där folk yttrar allt de tycker och känner om allt media spottar ut.

Du får en miljon likes om du yttrar det rätta politiskt korrekta för tillfället,eller bara det mest grundläggande tyckandet som "dela om du hatar pedofiler"
, medans du blir uthängd ,stampad på och spottad på av lika många om du skulle våga yttra dig   på något sätt som går lite emot den stora PK massan.
Jag kan lova att en rätt stor procentsats pedofiler har gillat och delat.

De som tycker annorlunda säger sedermera inte så mycket utan morrar i tysthet.
Den farliga tystheten.
Facebook fylls av moralpuffade krönikörer som fiskar likes och cred för något uppstyltat samhällskritiskt som de kastar av sig i ett blogginlägg (PRECIS som jag gör nu ja)och sen fullständigt struntar i.

Facebook har blivit en farlig politisk och moralisk skräphink där åsikter yttras och luftas och sen dör. 
Folk TROR att de gjort sin moraliska plikt ,men imorgon har vi nästa orättvisa att ojja oss om och blogga om,sen går vi rätt ut och gör  mot vår nästa precis vad vi nyss skrev under på att vi AAAALDRIG  skulle,,,
för att vi är människor.
Bilden av oss vill vi ska vara så mycket bättre än den är!Viljan är nobel men verkligheten är annorlunda.
Varenda dag blir jag ursinnig på någon PK människa som pådyvlar  sin åsikt på mig  från ett bekvämt vardagsrum med wi-fi och kaffe latte,,och inser att jag nog får hoppa ur Facebook för att inte tappa bort mig i hatet som bubblar för att vi plötsligt inte får vara en pojke eller en flicka,för att jag inte får avsky männen som mördade Lisa,för att jag inte får tycka att halalslakt är djurplågeri,,,

Men

"You can check out any time you want,but you can never leave"

Inga kommentarer: