Sidvyer, senaste månaden

onsdag 28 januari 2015

Tatueringar tar TID och gör ONT.

Igår fortsatte vi på Annes  paradisfågel,och  hon sade något i början av sittningen som fick mig att tänka ,och undra lite hur ni ser på tatueringen ang vilken tid det tar?
Anne startade upp dagen med "Ja,kör nu på så något händer,det tar sådan tid" Till saken hör att Anne är smått otålig och kommentaren är i sig  väldigt oskyldig,så strunta i den,MEN,,,
Jag undrar lite om ni tror att man som tatuerare kör lite långsammare för att få in mer pengar?

För min egen del kan jag bara säga att jag kör på så fort jag bara kan,till den gränsen att jag inte tummar på kvalitet,och inte kör hårdare på på kunden så att onödig smärta undviks.
När man har ett heldagspris kan det låta högt,men så hinner olika tatuerare olika långt på samma tid,dvs om man hinner bara linjerna på en heldag eller mycket längre än så  gör ju att heldagar är olika värda i tid med.
En helarm tar allt mellan 5-7 heldagar (bara beroende på hur komplicerat motivet är,hur ont kunden har och hur mycket färg som behövs) och inget kan påskynda den processen hur mycket man än vill.
Jag hade GÄRNA gjort en helarm på 3 dagar,men det finns inte i min värld att klara det och sen kunna stå för motivet ,och många av mina kollegor kan inte bara  hålla med utan behöver ännu mer tid på sig för en hel arm. Alla har olika tekniker,och ju mer detaljerat desdå mer tid tar det.  Det är INTE som på alla Ink serier att man zoomar med kameran och fem minuter senare så är armen färdig. Oftast är det klippt och folk återkommer om och om igen för att programmet ska bli intressant, och inte ta för mycket tid,och då hoppar man effektivt över de  2-3 tråkiga omgångarna där det inte ser ut att hända någonting.
Fler och fler har frågat när man nämner priset på en tatuering "Går det att göra fortare?"
NÄ??
Hade jag kunnat göra det fortare hade jag gjort det,det är inte så att jag har ett pris för de som har råd ,och ett pris för de som har en lite mindre plånbok??
Det bästa sättet att spara pengar när det gäller tatueringar är att faktiskt inte göra dem alls,tills ni känner att ni har de pengarna att undvara.
Känner ni någon som kan göra en helarm snabbare (något  jag får höra lite då och då) då är det ju bara att gå dit:)
Allt från redaktionen idag.




4 kommentarer:

Mirijam sa...

Jag tycker att det får kosta mycket även om det går snabbt också. Att lära sig att jobba fort är ju en också något som man ska få betalt för tänker jag? Jag gjorde låret hos Thomas på Malört för något år sedan och det tog kanske... knappt två halvdagar (?), en för linjer (måååånga linjer) och en för färg och det kostade ju inte mindre bara för att han var sjukt snabb? Tatueringen är ju värd sitt pris ändå.

Stina sa...

Ja såklart får det kosta om det tar kortare tid med,givet! Men att försöka få någon att jobba fortare för att det kostar pengar är lite det jag försöker få fram. Som att få din tatuerare att göra samma jobb på EN halvdag för att inte behöva spendera mer pengar på tattoon.

Mirijam sa...

Haha, nä det är klart, då får man ha längsgående ränder från axeln till handleden, det går ju snabbt och blir en helarm på kanske... en timme?

Sherdil sa...

Mina två starkaste reflektioner är att 1) När man själv inte har kunskapen gör man klokt i att lita på de som faktiskt kan, och 2) Perfektion är inget man hastar fram, och tatueringar är min lyxkonsumtion i såväl tid som pengar.