Sidvyer, senaste månaden

tisdag 18 november 2014

Järnbrist?!

För att jag VET om att jag är en jäkla hypokondriker osv skriver jag så lite jag bara kan om detta på bloggen,och ändå kan det tyckas vara mycket,men ja,när jag äntligen har fått koll på min psoriasisartrit känns det som att jag vågar prata lite mer om annat.
För att vara rakt på sak,så börjar jag tappa mitt hår. Tappa håret är en dålig beskrivning,för där är absolut inga somhelst mängder av hår i borsten el i duschen,snarare tvärtom,men min hårman blir bara tunnare och tunnare.
Nu när jag har slutat bleka håret till döds DÅ tunnas det ut och blir konstigt?!??
Jag trodde väl att jag inbillade mig lite i början (är bra på inbillning) men nu på sistone har jag inget val merän att se sanningen i brunögat. Jämförde med bilder för 5 år sedan och det är en absurd skillnad. Kommer ihåg att jag då tyckte det var tungt att ha håret i fläta eller uppe på huvudet,,det är inte alls så mer,knuten på huvudet är tom och innehållslös.
Sprang till hälsokosten för lite öljästtabletter (b-vitamin i alla dess former) och startade äta dem i förra veckan. Under tiden jag håller tummarna och hoppas undersökte jag lite på nätet och hittade en tjej som varit med om samma,och hon åt Brufen retard,något jag gått på konstant i 5 år ,något man inte bör göra.
Hon svarade vänligen att hon fått hjälp med sitt tunnande hår när de upptäckte järnbrist hos henne.
Järnbrist?!
Jaha?
Undersökte vidare och det visar sig att alla slags NSAID preparat (antiinflammatoriska) kan orsaka sämre upptag av järn i kroppen som i sin tur resulterar i  sämre kvalitet på hår  och naglar. Mina naglar är notoriskt dåliga,och det kommer och går. Ibland är de ok,sen från ingenstans är de så porösa att det är löjligt att försöka låta dem växa.

Dimmig syn och huvudvärk:ehh ja det finns en orsak till varför jag gått till optikern så mycket på sistone,och de kan inget fel hitta ,och ändå ser jag dimmigt som fan i perioder. Huvudvärk,,ja,,oftast och i flera veckor i rad,som en dålig låt som fastnat i huvudet,,man vänjer sig.

Hjärtklappning: har också hört till vanligheterna,och inget jag ens tänker på mer,men att det får spel och hoppar över slag och slår oregelbundet,och att man vill lägga sig ner och svimma lite då,,inget ovanligt alls.

Sockerfall: ja,deluxe.

Ledvärk: eh ja vadfan,,hahah vart ska man skilja den ena från den andra??

Immunförsvaret blir sämre:samma där,det har ju inte varit på topp sen jag blev sjuk i lederna.

Bleka torra slemhinnor: ja,,nonexistant. näsblod har alltid varit mitt partytricks.

Koncentrationssvårigheter efter en dags arbete:oh yess,,,

Utmattning vid fysisk aktivitet: ja att springa 4 minuter är en BRA dag,,sen flåsar jag som en ko,hur tränad jag än är. Dödsångesten efter 4 minuters cardio är INTE proportionerlig. Kan inte ge så mye på gymmet mer då jag bara blir tröttare av det,inte piggare som man ska bli.

Ögonbryn och ögonfransar lossnar lätt:
Har alltid undrat vad folk gnyr om när det gäller att plocka ögonbryn,jag kan dra ut mina med fingrarna utan minsta bry,så även ögonfransarna.

Sus i öronen:
eh ja,,tror ni jag kände mig korkad när jag gick till Novakliniken efter 3 veckor av konstant susande PIPANDE i öronen i takt med pulsen??!! Kallade det för valparna,det lät nämligen som valpar som gnyr,värst på kvällen ,,helt vansinnigt!! Det återkommer då och då,inte alls som tinnitus,utan susande pipande;) Ja,,jag kände mig som en idiot.

Lätt depression:
Ja jo,det stora blå kommer ju över en rätt ofta,men det är ju även något som  kopplas ihopa med att ha så förbannat ont så ofta och den konstanta inflammationen som också ger en depp rent kemiskt.
 Blekhet:
skoja inte,så har jag alltid sett ut,och så kommer det nog att fortsätta;)

Försämrad kontroll av kroppstemperatur:
 ja,fryser alltid,och kan inte svettas när jag är varm.



Kort och gott detta är starten påett litet experiment ,om jag faktiskt blir bättre på järnersättning nu,det är inte så svårt att testa det själv och se om något av allt detta underlättas:)
Klara färdiga GÅ!!!



1 kommentar:

Maja sa...

Alltså. TACK!! Verkligen, tack Stina för att du vågar ta upp sånt här med sjukdomar och brister. Uppvuxen med föräldrar inom sjukvården så förutsätter jag att allt är het normalt/ går över snart. Men jag kunde också checka för mer eller mindre alla symtom på listan. Hälsokosten here i come!