Sidvyer, senaste månaden

onsdag 1 oktober 2014

Coverups och fixjobb,ett växande problem.

 På senaste tiden har jag fått en massa mail från folk som vill att jag ska fixa deras dåliga  tatueringar. Jag har i allmänhet inget emot att fixa en tatuering lite då och då,men när jag kan fylla flera månader av fixjobb,då börjar jag undra lite? Innan  gällde det gamla tatueringar man gjort för 10-15 -20 år sedan,då det inte fanns mycket mer att välja på än Kenneth Fong eller en sunkig källare i Nyhamn,men nu har det bytts ut mot jobb som är knappt ett år gamla till en vecka gamla!!

NEJ,jag säger INTE att jag är bäst i hela världen och att mina jobb är helt felfria eller att man måste vänta flera år på att bli tatuerad,inte på något sätt,men jag säger däremot att det finns så otroligt många bra studios i Sverige att det är rent vansinne att gå till en dålig studio eller till en hemmatatuerare för att man inte orkade vänta eller inte hade råd till ngt mer.
Den långvariga effekten av att inte vänta på  något riktigt bra blir oftast att man får göra om tatueringen en gång till och inte få något man vill ha ens när den är fixad,och dessutom betala 2 gånger för den,eller att helt enkelt leva med den resten av livet.
För er som lasrat tatueringar vet ni att det inte heller är ett suddgummi,snabbt över,allt borta.
 Det gör förbannat ont,det tar magiskt lång tid och resultatet är aldrig garanterat,speciellt om man går  till en tateurare som inte riktigt vet vad de gör,eller vilka färger de använder.

Tänker inte hålla på att gröta ner mig i "tänk före ni gör något" mm,för jag vet lika väl som andra att det är inte förräns EFTER som man inser att ens bästa intentioner bara blev  pannkaka,däremot tänker jag slänga ut ett heads up för de som tror att det är lugnt att liksom lägga grunden hos någon ni känner med en tattoomaskin eller en lite billigare studio i Thailand och sen bara fixa till det lite hos någon bättre senare.
Det är nog fler med mig som inte alls är roade av att städa upp efter andra och som börjar dra öronen åt sig när det gäller fixjobb om de ens går att fixa.
Ett vanligt misstag är att folk tror det går hur lätt som att bara tatuera över något med färg,så försvinner den svarta spökplumpen undertill. Så är tyvärr inte fallet,utan svart är den mest dominanta färgen,och den kommer att synas igenom alla andra färger,oavsett vad någon har sagt. Efter det kommer alla andra mörka färger som är jätte svåra  att täcka . Man kan inte heller täcka en stor tribal med text (Ja ,en rätt vanlig fråga)  eller lägga in färg i ett supermörkt område för att pigga upp det lite.

Så,till er som har tatueringar ni inte är nöjda med ,klart som sören ni ska maila in och se OM det går att göra något åt dem,jag kommer att  vara väldigt ärlig med om man kan göra något eller inte,det är INTE så att jag vill avskräcka er alls. Jag vill bara be er som ska skaffa en ny tattoo att tänka efter när det gäller studios och väntetider mm,,ni förtjänar bara det bästa,och mycket av det man får gjort GÅR inte  att fixa,det sitter där det sitter.
Till er som vill ha en tatuering NU,,,fundera på varför det ska gå så fort och vad ni möjligen kan få för en tiondel av priset hemma i köket hos en polare?




Inga kommentarer: