Sidvyer, senaste månaden

fredag 26 september 2014

Reumatikergnäll,,hoppa om ni vill läsa om roliga saker.

Vilket jävla mörker.
Jag har sprutat mina fingrar och väntar på att det ska lägga sig och att inflammationen ska försvinna. När sprängsvullnaden lagt sig  visar det sig att permanenta förändringar nu har skett. Extra ben(?) eller broskbitar har formats,och utsidan av knogen som jag lutar i bordet  när jag ritar har blivit permanent större och gör så äckligt ont. 
Svag som en idiot i händerna,,kunde knappt vrida ur tippen ur min maskin igår mitt i jobbet,,,kände mig väldigt hjälplös och skräcken sätter in för vad som är på g.
Jag går på vad som enligt mig skulle vara mirakelmedecinen,men den verkar än sålänge bara ha verkat på mina utslag  i huvudet och ytterst lite på armarna. De på knäna som alltid har funnits är kvar och verkar inte  alls bry sig om sprutorna.

Vaknade idag med osedvanligt ont. Svanken var trött bara jag låg ner,min vänsteraxel känns ur led och vill inte stöttas på alls.Händerna gör lika ont som vanligt,tårvätskan var det ont om,fötterna och fotleder ömmar igen,ett rätt nytt fenomen som varit borta i 2 år.  
 Det knakar i övandel rygg så fort jag andas djupt,och det är  svårt att dra ett djupt andetag,feberkänslor. Brutaltrött.

Varfan går man härifrån?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har du aldrig funderat på att "sadla om"? Kanske arbeta med något annat?
Det vore synd och skam om inte din sjukdom blir bättre för vem ska då göra alla vackra konstverk på våra kroppar och dukar :()

Stina sa...

Jo jösses att jag har,men det finns defacto inte mycket annat jag kan göra som är lättare än detta rent arbetsmässigt.Jobbade på konsun innan och bara tanken på att gå tillbaka tills tt sånt jobb gör att jag kräket i munnen ENBART för att jag inte kan lyfta o greppa o bli kall och sitta el stå för länge,,,

Sanna sa...

A shot in the dark förmodligen,
men har du testat MSM (Metylsulfonylmetan)?
Det sägs verka gott på reumatiker.
Själv är jag lyckligt skonad från detta,
men dras med taskiga knän och psoriasis i hårbotten.
Mina problem är jag helt av med sen
jag började med detta i våras.
Om du inte har provat detta, så snälla, snälla gör det!
Det är inte dyrt och gör inte ont.
Det smakar strutspung, men man vänjer sig.
(Man blandar pulver i vatten/juice och dricker).
Ge det ett par månader, det kan ta lite tid innan miraklet sker.
Lova att googla lite på det iallafall,
det kan inte skada.

Caroline sa...

Hej Stina!
(det första kan du hoppa över att läsa, det väsentliga med mitt inlägg kommer därefter ;-)).
Jag har bestämt mig för att tatuera över min allra första tatuering, en panter som river sig ut ur ryggen.
Sjukt snygg tyckte jag som 17-åring när jag tatuerade mig i San Diego, inte fullt lika snygg tycker jag nu 18 år senare ;-)
På den vägen hamnade jag på din sida.

Det är dock inte därför jag skriver detta, utan pga detta inlägget om din reumatism.
Jag är själv reumatiker och det har varit många turer under åren utan att jag eg. fått hjälp.
Men det sista året har min kropp motarbetat mig rejält och äntligen har jag faktiskt fått en läkare på reumatologen i Lund som lyssnar på mig.
Nu har jag bara läst detta inlägget, men har du mediciner utöver att du får kortisonsprutor?
Anledningen till att jag frågar är för att jag väntar på att få klartecken att få börja med en medicin som heter Methotrexate.
Det är helt enkelt cytostatika i låga doser som är starkt inflammationshämmande och som ska ha väldigt bra effekt för reumatiker med mycket inflammationer.
I våras opererade jag mitt ena knä och det blir inte bra. Igår pratade jag med ortopedläkaren som opererade mig och han sa att han har flera patienter som Methotrexaten i princip varit livsomvändande för.
Nu har jag som sagt inte börjat med medicinen än och jag har förstått att man mår katastrof framförallt dagen efter medicinen tas, men om man kan må bra 6 dagar i veckan så är det fan värt det!
Det hade kanske varit ngt för dig med att testa om du inte redan gjort det?
Du får gärna kontakta mig om du vill, min mailadress är cape_79@hotmail.com

Stina sa...

Har mailat dig caroline

Stina sa...

Har mailat dig caroline