Sidvyer, senaste månaden

söndag 15 juni 2014

Fröken Ellen blir FRU!!!!!

Den 14 Juni nådens år 2014 var dagen då Måns Pedersen tog/fick vår älskade kusin till äkta maka,att ära och vörda tills  de båda dör.
Det känns ytterst tryggt att överlämna henne i hans händer,samtidigt som ett litet stygn av sorg slår till,,,hon är inte liten Elin mer,,hon är inte liten kusin. Hon är en ytterst kapabel vuxen kvinna som jag anser det som en ren ära att få vara släkt med och att få komma till denna dagarnas dag ute i Fulltofta där allt började,där hela Nymanssläktet började;)

I vackra Fulltofta kyrka som uppfördes på 1100-talet  ägde vigseln rum,och det kunde inte bli mer passande. Här har dop,vigslar,konfirmationer och julottor suttits av genom åren.

 För första gången på  länge träffades Syrranmonstret och Faren,och för första gången fick han se sitt barnbarn .
 BÄSTA farmorn dök upp i häradsdräkt,och genast flödade en massa minnen tillbaka från,,ja ALLT som varit högtidligt! Konfirmation,skolavslutningar,dop och bröllop,,,ständigt har hon varit där,och jag börjar tro att damen är tidlös,,,hon ändrar sig inte,det ser snarare ut som om faren min hinner IFATT!
För första gången får hon träffa sitt barnbarns barn,och det värmde lite extra i hjärtat när hon sen inte lämnade honom för någon längre stund på hela bröllopet.

 Systers var redan innan vi kom till kyrkan extremt nervös över att han skulle tuta i kyrkan,och det är väl ngt du kan ta som en regel snarare än ett undantag. Är du spädbarn och du har en stor öppen lokal fylld med spända människor och perfekt akustik,,ja då galer du;) Han kände dessutom på sig att mamma/fiolsträngen anade oråd och var därför extra hoppig. Kantorn vrålade igång orgeln i en smäktande imperialmarch,och Leon hoppade så han sket,och efter det var det lite omöjligt att få honom ner på  en normal puls igen,,,OM man inte matar dvs;)
 Jag satt lite som en gräsänkling på ensam bänk med spylasar i knäet och njöt av den underbara stämningen inne i kyrkan och beundrade de medeltida målningarna som jag så många gånger tittat på. Inte förrän nu fattar jag hur unika de egentligen  är.
 Så var det dax,,den strålande bruden och en MYCKET stolt pappa vandrade nerför altaret omgivna av ljus o värme,vänner och ren kärlek.
 Leon åt och passade på att mitt i pausen när kyrkklockorna hade tystnat,folk kontemplerade i bön och allt var allmän  pintyst,att lägga av en sådan rap att blitzen 1940 bleknade!  Folk asgarvade och en stund där såg jag inte var systers hår började och syster defacto slutade!
 Efter en underbar ceremoni där vi fick sjunga den blomstertid!!(tack Elin o Måns!! satt o hojtade som en glytt till den välkända ja!)var det dax för ris och allt det,,
 Deras äldsta,något jättebestämda Majken var skitförbannad på brudnäbb nummer 1 som gick och kastade rosenblad på golvet!!??? Så hon blev lite som en inverterad brudnäbb som sög upp alla bladen istället . Gott nock!
 Riskastning,inget Majken heller kände sig helt nöjd mä,de hade faktiskt piffat sig till tänderna idag ,och så står släkten och kastar MAT på en när man kommer ut!! Fatta vilken tid det kommer att ta att röja upp om man jämför med blomblad!?!



 Här ser vi Syster  med mini,farmor och faren. Faren och Farmor tävlar lite i gråast hår vinner. Titeln av årets silverräv går ÄNDÅ till farmor,,sorry far.
 Lars var rätt hied att få ut dotra och måg i bil för att sen kunna bita av ett par groggar,så han står och gör  små hoppsansteg vid vrålåket under tiden alla fotade.
 Attans vacker Lincoln Capri -59 att bli transporterad i!
 En av de 2 finaste farbröderna man kan tänkas få ha i sitt liv.
 Att åka bil med en relativt nybliven mamma är nervpirrande och lite ångestfyllt. Man torkar spyor och kör samtidigt  som man håller någotsånär sammanhängande konversation  igång,och då kommer mina spröt ut. Jag sitter istället då och stirrar stint på vägen för att avvärja alla hot som kan tänkas dyka upp,och det var väl för jävla väl då jag VRÅLADE "BROMSA BROMSA BROMSAAAAA!!!"  då ett monster  till älg stod bara 15 meter  bort i vägkanten! Jag sket knäck och hade spagetti till ben  en kvart efter detta!
 Jag vill passa på att säga detta till äggen:ni passar bäst som köttbullar.
 Jag har 4 bedövande vackra kusiner,som fullständigt skiter i detta faktum och beter sig som helt normala människor(Normalt är en alternativ tolkning i Nymans familjen) vilket gör en gråtfärdig av tjarrlek till dem! Liten Frida här  som tydligen hade ansvar för rosetter och rosa piff(och troligen ett tjog andra saker med).Tunga ansvar.
 Resan slutade i Norra Rörums bygdegård där champagnecanapéen stod klar åt oss när vi kom.
 Vädret var gudasänt,och man kunde bara stå och bada i en varm sommarvind och le och njuta åt dagens härligt upptagna surrande av gäster och skratt:)

 Kusin nummer 3 My här med Farmorn som gullar med den minste:) Inte alldeles för länge sedan var det My som var så liten,,vadfan hände däremellan??

 Det alkoholfria  alternativet till Systers ,och vips hade man en chaufför;) Jag hade oavsett inte velat ta ansvaret för att köra rundor på min systerson,,det är för stort,och med tanke på att jag vrålade 2 gånger till på vägen hem då en jävla massa rådjur stod på vägen var jag så tacksam för detta.
 Så dök kvällens drottning upp,sprudlande som en sommardag  och vackrare än dagen självt.
 Inomhus stod dukningen och väntade spänt på att vi skulle joina den. YTTERST vackert ordnat  ner till minsta lilla detalj!


 Menyer tillhandahölls så att varje gäst fick sin alldeles egna presentation,ett  roligt sätt att presentera  folk för varandra utan att vara för påträngande;)
Hahaha jag fick bli kändis!!
 Förrätten,,en helt underbar räktoast ,,kan inte säga mer,,den var bara för god!!
 Sen kom talen,,,tårarna rann på mig när faren och moren ger sitt tal  till sin dotter,,,och när farens röst börjar svaja,,,janä det bli lite mye och jag fick något i ögat eller allergi eller så!
 Sedan bjuder ju traditionen att man får grovhångla med bruden så fort gummen lämnat med rummet och vise versa,,det utnyttjades till FULLO!


 Farmor snor tillockmed sig ett litet hångel;)
 Brudtärnorna,,vackra som få!!
För musik och underhållningen stod Mikael "wakantanka" Hemmingson! ypperligt gjort herrn!!
 Ni vet hur man kan hitta kråkor fastkletade under bänkar och bord ibland? Elin fastnade i en sådan under bordet,,jag hatar när det händer!
En sjuglet aggressiv kråga som genast anföll  FTB!

 Ett slag satt jag och trodde att min kusin sitter och slänger drömska blickar på MIG,men förstod senare att det troligen var till min bordsherre Patrik,hennes sambo. Jag drog en lättnadens suck.

 Ett par stolar stattes upp framför brud och gum så man kunde smyga sig fram och ta ett vip-snack med dem,en väldigt bra detalj som bör anammas på fler bröllop:)! Tyckte vi då,,jag vet inte vad brudparet sa där,,
 Sen hände något som inte hänt sen förra istiden,och jag trodde faktiskt att en ny skulle hinna komma innan dess ,men Frida gick upp och SJÖNG!! Och det var inte ens dåligt!! Joinad av dansbandskungen på dragspel rev de av en låt istället för ett tal till brudparet. Där pratar vi om att offra sig.

 Sen hämtades bruden upp för att något chockad framföra de sista ljuva
åren,,, Notera den lite förvånade chockade minen,,
,,,,som varade i ca 2 sekunder;) Elin har aldrig bangat för något i hela sitt liv.
Inget bröllop är komplett utan en Trana,och så även här! Olle Jönssons okända syster Ulla Jönsson anländer och river av ett par klassiker;)
 Här någonstans började Mini bli lite för trött och festen  gick in i andra andningen;) Tyvärr fick vi åka hem  i detta läget,och jag valde att inte störa brudparet med ett tradigt adjö mitt i sprudlande fest,,,,Elin var dessutom rejält upptagen;),,,

 Tack underbara vackra kusin för att jag fick äran att vara med på eran dag!! Att vara släkt är något man föds med,men att få äran att dessutom vara din vän och dela dessa ögonblicken gör mig lite gråtmild och svag i knäna på riktigt.  Jag vet att du kommer att få ett lyckligt äktenskap,för det kvittar vad du sätter dig för,du ser TILL att lyckas!!
Love u 2 death!


1 kommentar:

Simon sa...

Number 59...come on down! Loving that description of you. Too cool!