Sidvyer, senaste månaden

lördag 25 januari 2014

The humanity

Humanityarmen är färdig. Skulle vilja säga att ingen är gladare än Patrik,men så är Patrik inte den entusiastiska überglada killen,så ingen var alltså gladare än jag!
Glad för att projektet pressade mig hårt hårt (tog tex hans arm sist av alla jag tog upp förrförra bokningsdagen för att den skrämde så) men också glad för hur det slutade. Jag skulle själv utan tvekan vilja ha denna armen vilken dag som,och det är så jag vill känna när kunden går härifrån. 
Många stora projekt lämnas av i dessa månaderna. Först  Joel sen Emil,sen Christian(snart färdiga) och nu Patrik.
Det blir alltid lika sorgligt och tomt när stenen trillar av mina axlar. Å ena sidan vill jag inte ha den tyngden som väger på mig,och å andra sidan är det som en snuttefilt jag gärna har där.
Ska försöka förklara Patriks mening me temat ,något många nog inte helt förstår.


 Påven på mitten av armen är Urban II,killen som drog igång korstågen för att sprida guds kärlek över hela världen genom att slakta alla som inte trodde som honom,eller omvända dem. År 1095 gav han sitt tal i Frankrike att alla som slaktade hedningar i guds namn fick syndernas förlåtelse,och sedemera började korstågen.
 Ovanför det i orosmolnen står texten från Häxhammaren,malleus maleficarum,den blodigaste bokjäveln i historien strax efter bibeln,skriven av två bittre sjuka herrar som hette Jacob Sprenger och Heinrich Kramer (tyskar har alltid varit rätt våldsbenägna?).  Det vettlösa i att jaga kvinnor man var lite rädd för och bränna dem på bål i 200 år är något som än idag skrämmer mig ur vettet. Den officiella siffran är  ca 30000 kvinnor som brändes på bål el avrättades pgr av misstanke om häxeri. Även detta ett vittnesmål om mänsklihetens idioti.
 (Notera att blogger ändrar färg på bilderna precis som den vill nu.Övre bilden är lite blek medans undre är precis som den ska.)
På inside arm had vi smug it in oh so gently ett tortyrredskap kallat kättarens hjul. Det består av ett vanligt vagnshjul där man tar kättaren ,bryter alla hans ben och armar tills han blir mjuk som gummi.Sen väver man in kroppen i hjulet,hissar upp honom mitt på torget och låter byfolket slita bitar av honom tills han dör. Är det bara jag eller fanns det en enorm brist på empati förr? Hur kan någon göra detta mo en levande människa?? Och vem om nu gud skulle finnas,skulle han verkligen tycka det var lönt att spendera tid på en ynka människa som råkat använda guds namn lite halvtaskigt? Nä,,,

På underarmen  satte jag den brinnande kvinnan. Brinnande för att domen säger så,medans troligen 30000 helt oskyldiga mödrar döttrar och systrar dog . I kyrkfönsterramen bakom henne ser ni Jerusalems brinnande kyrkor,och över den i sin tur en europeisk stad som står i ruiner.
Så ändrade blogger åter på färgerna.
På baksida underarm har vi ett stort lysande kyrkofönster ,något man kan titta på i timmar i kyrkan. Så mycket skönhet står i så illa kontrast till vad kristendomen faktiskt förde med sig. Kalla fängelseväggar/kyrkans stenväggar  och ett par gamla handfängsel. Vi funderade på  lite olika tortyrredskap för  den uppenbara anledningen att de var en högts påtaglig verklighet i dessa tider,men det gick inte att sätta dit dem utan att det såg it som om man glorifierade dem,och så är INTE fallet med denna armen. 
Om ni någonsin får se denna i verkligheten så ta chansen,oddsen är rätt små att ni får Patrik till att visa den då han är rätt privat av sig,men den är väl värd att se i verkligheten då färgerna är rätt mycket mer magiska irl.
Tack för ditt tålamod Patrik,med mitt babbel och ibland mina kassa händer.



2 kommentarer:

Unknown sa...

Man häpnar. Vilket fantastisk otrolig vackert konstverk.Du har all anledning att vara stolt över detta. Bara att gratulera killen som nu har detta på sin arm. Jag är stum av beundran.

JJ sa...

Världsklass...