Sidvyer, senaste månaden

fredag 15 november 2013

Familjeparkering,fy fan för dig.

Detta kan det bli lite liv om,men jag är arg på familjeparkering.
För mig som inte kan få barn känns det som att affären säger "Du är mindre värd,du kan ställa dig längre bort i skamvrån och gå alla de 20  metrarna till dörren"
Full förståelse för handikapparkeringarna,det handlar ju om folk med rörelsehinder,men sen NÄR bli en familj ett handikapp?plus att de ofta inte ligger lika nära affären som familjeparkeringen,en ironi  bara det.
Jag har inga problem att parkera lite längre bort och gå en bit, men alltid kommer de stora lyxiga närbelägna familjeplatserna att provocera mig och skrika när jag går förbi"du kommer aaaaallllllldrig att få stå här,du är för dålig!!"
Ni som tänkt kommentera att jag är en dramaqueen och dum i huvudet för detta resonemanget (med all säkerhet folk som har barn) ,,jag VET att det är dumt,men resonemang och känslor är 2 helt olika saker.
Hade det däremot  varit speciella platser för folk med mycket dyrare  bättre snyggare viktigare lyxbilar,,ja då jävlar hade det blivit liv.
Jag är den där trasiga oljerykande fiestan som inte funkar som den ska,barnfamiljerna är en lagom diskret men svindyr lexus. Inte den skönaste känslan.
(red anmärker) Detta handlar alltså INTE om att barnfamiljer är dumma i huvudet,så är det INTE alls menat,det är skitbra att parkeringarna finns för er!! Det handlar om mitt perspektiv,och hur ont det gör i ett barlöst hjärta av en så harmlös grej som en familjeparkering.Läs snälla med de ögonen.

15 kommentarer:

Lina sa...

OBS! Ingen kritik :)

Familjeparkeringar är oftast bredare än en standardplats för att man på ett lätt sätt och utan att slå dörren i grannens bil ska kunna lasta in en unge i en barnstol samt kunna lasta in kassarna i bilen utan att du skall riskera att få märken på din eller grannens bil.

Familjeparkering är endast en ”service” sak för varuhuset (möjligen lite fjäsk för att på barnfamiljer, som handlar mycket, att handla just där) och har ingen juridisk innebörd.

Så stå på dom parkeringarna du! Man definierar ju sin "familj" själv. Är man ensamstående är man ju sin egen familj :D

Anonym sa...

Hahaha!
Jag förstår din tanke! MEN!
Som ensamstående farsa och erfarenheten av detta så kommer här min åsikt i alla fall.:D

Det är faktiskt bra med dessa trots allt. När man har sin barnstol, (när grabben var liten, 7 nu) Så vill man ju inte slå upp dörren i bilen bredvid. Visst platserna behöver kanske inte ligga "närmast" butiken men ändå. Har man dessutom TVÅ eller fler så skulle jag nog vilja att dom ställde sig på "familjeparkeringen".
Speciellt efter att ha sett en kärring, (jo det var det i detta fallet:S) Slå upp sin dörr i bilen bredvid utan att ens reagera! Hade lust och kicka henne till månen!
(Hon hade dessutom TRE kids med sig).

Som sagt förstår din tanke. Tradit att du inte kan! Tufft.
Btw. Grymma tattoos, grymma artwork, keep it strong!

Kristian, aka KHAlexander
Tattoolärling, konstnär, metalhead
"totalt störd :S )"

Unknown sa...

Jag förstår vad du menar. Jag har barn, men för mig är det primära inte att de ligger lyxigt nära ingången, utan att de är bredare än vanliga så att man kan stå med halva kroppen utanför och klicka fast sin vilding i bilstolen, samt att man vågar låta samma vilding öppna dörren utan att behöva betala ersättning till bilen bredvid för en buckla i sidan. Jag tror att de flesta för övrigt är tacksamma att slippa få bucklor i bilarna från uppslagna dörrar. Att parkeringen ligger nära ingången, ja, det är inget måste för min del, men ganska bra ändå när man har ett energiknippe som man helst inte vill ska bli överkört när man försöker manövrera vagn och barn samtidigt tillbaka till sin bil. Men jag förstår vad du menar, samtidigt som jag själv svär över alla andra som tycker att de kan använda familjeparkeringen bara för att de har en stor bil, men inget barn... Ja, alla har vi våra egna perspektiv på tillvaron.

Stina sa...

Jag fattar familjeparkeringar och det är INTE så att jag inte unnar folk att stå på dem och utnyttja dem,de är ju TOPPENBRA!!! De är skitbra för att undvika att barnen slår upp dörren i andras bilar och springer rätt ut(tills du iNTE hamnar på en familjeparkering och barnen beter sig som de alltid annars kan göra=fail. De måste ändå läras att öppna dörrar försiktigt och se sig för oavsett BUT I HEAR YA!) Detta handlar om MIG som individ,inte er! Jag är så glad för er barnfamiljer och all den lycka ni har. Men vänd på det. Hade det funnits parkeringar för folk utan barn,de som har lite mer pengar därför,,flådigare bil,bättre ställt i allmänhet,,,då hade ni också muttrat kan jag nog ge mig på:)
SOM sagt,,det handlar inte om er,god bless att ni kan utnyttja de platserna och allt det,ni gör helt rätt,,,detta handlar om mitt perspektiv och mitt svarta hål i hjärtat när jag ställer mig på de mindra,mörka lite ensamma längre bort.

Stina sa...

och Ps. Skulle ALDRIG få för mig att ställa mig där,,så gör jag bara inte:)

Anonym sa...

Har ju med bredden att göra så man lättare får i och ur barnen. De är nära ingången så springer inte barnen över parkeringen.
Hur lat får man bli om man gnäller på det....

motherfuckinJulle sa...

I hear ya! Förstår precis vad du menar! // Julle

Stina sa...

Anonym:Jaa lat var jag!! Tack för att du förklarade det,då har ju allt klarnats upp. Ibland skrämmer korkat folk som du mig rätt rejält. Och barn måste få lära sig att inte springa rätt ut där det finns bilar,annars är de i fara överallt.

gange sa...

Tänk såhär istället: ALLA ANDRA parkeringar är ju dina att parkera på. Det är ju snarare synd om alla de som får nöja sig med ett par enstaka familjeparkeringar om de enkelt ska komma ut med alla barnstolar och annat bråte man måste ha med sig som barnfamilj. :)

Stina sa...

ska börja parkera på tvären m min lilla bil;)

Anonym sa...

Jag blev utskälld av en "mamma" för att vi ställde oss på en "familjeparkering, jag min sambo och vår 14-åriga dotter... Vaddå vi är en familj- hon är ett barn=barnfamilj!
Sen är det sämre o parkera där (iaf på Willys) för man får minsann ta vagnarna vid de andra parkeringarna ändå 😆 /Jennifer

My sa...

Jag kan inte heller få barn. Förstår precis vad du menar. Hugger till lite i hjärtat varje gång man går förbi de där jäkla parkeringarna...

Anonym sa...

Undrar hur många av de som kommenterat här valt familjeparkeringen om de legat längst bort från ingången?
Om syftet varit empati och inte bara ett 'simpelt' knep locka storhandlande barnfamiljer få en bekväm resa in i affären skulle förstås parkeringarna varit riktade mot de som har svårare röra sig, pensionärer t ex..
Hatar denna typen av genvägar för i de flesta fallen unga friska människor som fan bör klara sig utan hjälp!
Enda positiva är att de som tror barn är en form av funktionshinder ger fan i att parkera i handikapprutan!
/Christian

Anonym sa...

Håller med dig, jag hatar också dom parkeringarna!

Lily sa...

Är helt med dig!
Är heller inte helt förtjust i att de bestämt att en familj måste bestå av mamma, pappa och barn.