Sidvyer, senaste månaden

söndag 22 september 2013

Oktoberfest i Fulltofta 2013


Det känns så längesedan det var Oktoberfest ,men det är uppenbarligen bara ett år sedan sist? 
Som en flock ilskna kanadagäss lägrade hela Nymanska släktet(och flera andra såklart,men vi låter mest) åter igen Fulltofta för att njuta av den extrema gästvänligheten Anders och Agneta  bjuder.
Jag kan inte annat än bara sitta ner och njuta över de få gyllene tillfällena där alla jag vuxit upp med sammanstrålar som om inga år har gått,som om ingenting har hänt.
Jag har sett bilderna från när husen i Fulltofta var nybyggda,när Kjell och Kerstin var i min ålder,när alla där  var helt nybildade familjer. De gulnade polaroidbilderna från då  jämfört med de knivskarpa digitalfotona idag är enda skillnaden. Kjell och Kerstin är fortfarande här,Lasse ,Claes ,Björn och Per är fortfarande inte riktigt vuxna och det mjuka skrålandet från långborden är detsamma:)
Jag passar på att njuta ut i varenda tum av detta,för en dag ändras allt,och då ska jag ha dessa minnena att falla tillbaka på och veta att jag utnyttjade denna tiden allt vad jag kunde.


 Fabror Lasse tog med sig fördrinken,jag tog med mig våldtäktsapan och våtservetter i 3 olika smaker,det kan inte annat än lyckas kan man tycka. Det kändes som en så bra idé igår. Vaknade med rena händer iaf.

 Plommonstopet följde med mig dit ,men innan kvällen är slut ska det ha vandrat flera generationer och frisyrer Fulltofta över! Hakrem är en underskattad detalj på huvudbonader.
 Här har vi dem,värdparet! Anders alltid lite längre än man minns honom,Agneta alltid lite kortare. Allt är med andra ord som sig bör i skogen!
 En champagnepojke!!!,,,funderar på att skaffa en likadan att ha hemma,som en skitnice inredningsdetalj.Ja,,så får det bli.
 Jag skakade så mycket händer och utbytte så många namn (kan vara att jag gav lite olika) och allt till ingen nytta,det var bara Nicklas som fastnade då han  var iförd en signalgul namnad jacka. Jag röstar för fler namnade jackor,det var som om vi känt varandra hela vårt liv!

 Anders inviger alltid festen med ett tal på ca 15 minuter så att alla ska hinna bli sådär riktigt sugna på maten som står och våldsdoftar i tältet intill. Som vanligt inleder han med att:"det egentligen är Borgmästaren som inviger Oktoberfesten",,
 Och då ska det fan vara en borgmästare också!  Detta året korades alltså Anders Kjellberg till Fulltoftas borgmästare,ett maktepitet likvärdigt med säg Sultanen av Brunei fast mindre diktatoriskt månne? Kan kvitta,jag tror att de flesta diktatoriska supermakterna i världen hade varit möed lyckligare med en bryggmästare sittandes!


 Folk som medverkat alla de 5 åren som Oktoberfesten hållts fick varsitt  av Agneta handmålat glas. Faren är glad som en glytt över sitt .
 Detta året bjöds det på hela 8(!!) hemmabryggda ölar och folket högg som svitta kobror på pumparna,inklusive jag tyvärr. Öl är inte alls min grej,men på Oktoberfest fjättar man inte rundor med vin,man tar seden dit man kommer,och det resulterade i att Hallonölen och jag blev rätt djupa ihopa. Här och nu ber jag om ursäkt för alla väldigt djupa mongosamtal jag säkerligen påbörjade och sen inte fick avsluta (funkar sådär att vara konsekvent med promille som en bänkalkis i blodet!)

 Bratwurst,,,jag ska fantamig skriva en hyllningssång till korv,,det är bara för gott för att inte  höjas till skyarna!!

 Päresalat eller kartoffelsalat till det ,och sauerkraut,,.Jag hade kunnat spendera nån timme med att orera över denna skitbraiga matkombon,men jag tänker inte göra det för att jag och min foggy brain inte riktigt är överens än. Det hade varit bättre om jag hällt i mig mer korv än hallon tänker jag idag.
 TJAAARRRRLEK!!
 Lite Apfelkuche med familjesås efter det och kaffe,sen mår man som en liter!!

 Kjell Lönnå ,även känd som Claes Shuster,fulltoftas sexigaste man(ja Mona,hade du inte varit så jävla fin hade vi nog giftmördat dig, jag och syrran). Mr.Dressman själv var körledare,och gjorde ett förbannat bra jobb. Det sjöngs hej vilt och för oss andra som inte riktigt kunde låtarna gick det bra att nynna på valfri slagdänga och le med hela huet,då hör ingen att du är musikaliskt retarderad!
 Kolla  bildsekvensen ,,,Jag och Agneta bytar hatt,,,notera att Ingvar Kamprad  i bakgrunden ställer in huggormssiktet ,,
 ,,POW ! !! Jajjamän,,en riktigt snygg hatt är  hårdvaluta i Fulltofta.
 Jag behöver inte förklara denna bilden alls tycker jag. Sådant händer,och man får helt enkelt dra nytta av de få tillfällena man får att hålla i någon annans protes! Jag tackar Andreas ödmjukast för lånet!! Nästa år tar jag med mina skoinlägg för vidare byten!
 Mitt plommonstop vandrade som vanligt runt. Funderar verkligen på att köra på  peruk nästa år med,det brukar leverera en del rätt utpressningsbara foton.
 Och som utlovat,en jätteentusiastisk bloggläsare hade hittat förra årets inlägg och tyckt att det var så mysigt:) Här har du din alldeles egna plats i bloggen:)!(snart kommer tidningar och hollywood att börja ringa,var så säker)
Som det gamla Fulltoftaordspråket lyder:Det är dax för bingen  när Lartz använder kung fu.  Och mycket riktigt,ungefär här lyckas jag slita mig från något riktigt djupt samtal med faren och inse att Kapten troligen vill hämta mig. Börjar med att gå på fel håll  i ett samhälle som är mindre än de flestas hus ,där jag dessutom bott i hela mitt unga liv och inser där och då att Hallon och jag inte längre är vänner. Det var mördande hela vägen hem till Ystad ,med handen för ena ögat (annars liksom rullade Camaron över på taket ) och jag försökte förklara för Kapten att jag inte liksom VAR så full utan det var bara ölen som gjorde att jag mådde såhär ,och att jag nog hade nåt fel på balansnerven, hammaren och städet. Nåt virus.
Slutade prata ungefär där och tvingades inse att Oktoberfesten fällt mig så som så många  andra.
Ett år till nästa gång och jag kan inte nog tackar Agneta och Anders och alla andra som gör att detta blir möjligt!!!!!
Ett rent privilegium att få bli bakfull  på så jädra fin hemmabryggd öl,och jag kan berätta att närproducerat suger även det  på vägen ut;)

 Over and Out

4 kommentarer:

frugan sa...

Bra att du tog överfalls larmet med dig :-)

Anonym sa...

Åååååhhhh!!!! Faren, Kjell&Karstin!! Lasse, Nilla...DU!!! Bara massa finingar!!!

Lantligt i smultronbacken sa...

Tack snälla du för dina fina ord hos mig. Jag hoppas också att orken infinner sig och att jag har lust med bloggen igen. Men något jag kan lova dig är att i juletid bloggar då jag. Jag älskar julen och längtar som en tok, då blir det iaf många inlägg

Kram Teres

Anonym sa...

Sitter här och väntar på anbuden från filmbolagen, skulle nog inte sagt upp mig ;)
Men visst är det höstens mysigaste tillställning.
Hälsningar från
Åsa & Teddy