Sidvyer, senaste månaden

måndag 19 augusti 2013

Bögskräcken

Det här med bögeri,,,
Jag inser att jag inte tagit ställning utåt sett till vart jag står när det gäller detta så just nu  omdiskuterade ämnet ,mycket för att JAG tyckt det varit så övertydligt vart jag står.
Kanske är det inte det?
Låt oss ta ett steg bak och kolla på den stora bilden.
Något som enbart handlar om kärlek,och ibland bara tillfällig lek ,KAN inte vara fel. I inget universum har ömsesidig kärlek förstört någonting för de inblandade ,och det är också en bra upprinning till nästa ämne  i debatten:de inblandade.
Jag kan inte för mitt liv förstå de som kallar sig böghatare (lesbiska inberäknas i hela detta med) för i ingen instans tvingas de som inte vill till att ligga med en individ av samma kön,det är snarare så att de som kanske vill testa en gång aldrig någonsin kommer att våga det pgr av den enorma klyftan de själv  skapat mellan dessa två helt normala företeelser.
Ni som så innerligt vill vara hetro,,var det då? Ni ska vara glada att ni sluppit tvivla på er hela identitet i tonåren,sluppit besvika trångsynta föräldrar,sluppit få kalla handen av polare som inte längre vet vem du är så fort du gått ut med vad du föredrar i sovrummet? 
Tänk om alla vi andra skulle gå ut med vad vi föredrar i sängen?Tänk dig själv att bli reducerad till något du gör privat och enbart som lek eller utav kärlek? Troligen inte så underhållande för många av er,men ändå är det så lätt att kasta skit på "bögarna" för att vi alla tror att vi  VET vad de gör. 

För er utrustade med en Neanderthalhjärna kan ni trösta er med att "bögarna" aldrig kan få barn,de kommer inte att "smitta" med sin läggning till sina söner och döttrar,för det måste ju vara detta ni är rädda för? De har valt ett annat liv (ett jävligt svårt beslut för många) utan allt det som vi tar så förgivet,för att de känner en så stark kärlek och samhörighet till samma kön,och vet också om att de för alltid kommer att bli jagade för det.

Dra åt helvete med uttrycket hen,lär barn acceptans istället. Acceptans och fri vilja,dvs acceptera att andra har olika preferenser  ,men insikten om att de själva får välja hur de vill. Barn är ändå spontana på det sättet,inte förräns vuxna berättar för dem att de inte kan gå till skolan i rosa balettklänning som pojke fattar de att det är något annorlunda med det. Grabba tag i den oskulden och håll den där i fråga om personer och personliga val! 
Klart de kommer att ställa frågor,men så länge man diskuterar saker kommer de att bli upplysta och debatterade. Det är när man tiger ihjäl något som det växer till ett monster.

Bögfrågan är för mig ingen fråga,det är ett välkommet faktum. Jag älskar olikheter och överaskningar hos personer,jag älskar att jag är annorlunda,men att också andra är det. 
Så länge de struntar fullständigt i vem eller hur jag ligger med någon på mina privataste ögonblick,då ska jag göra dem samma ynnest.
Klart.

8 kommentarer:

Teun sa...

Bra skrivet.
Tror att de flesta som har homofobi är lite osäkra på deras egen läggning och då kan det ju "smitta". Men säger man det till någon med homofobi är väll risken att man får på flabben.
Som du skriver kärlek kan inte vara fel :-)

Anonym sa...

Amen too that 🙏

Anonym sa...

Underbart skrivet!! //Julle

Anonym sa...

Håller tveklöst med dig i sakfrågan men tycker hen kan vara användbart när man inte känner till könet på en person man pratar om. :-)
/Christian

Anonym sa...

Briljant skrivet!Kärlek är underbart oavsett vilket kön som döljer sig under kläderna. Så länge man själv får följa sin egen längtan och önskan, utan påhopp av olika bisarra slag. Så tack för en lysande text, Karolin Loontjens & flickvän

Stina sa...

Ohh ja Christian,hen kan vara ett bra ord för någon man inte riktigt vet,men det ska kanske inte läras ut till barn att det är bättre att ALLA är hen,så att där inte är några skillnader på oss,det är den användningen av hen jag inte alls fattar.

Anonym sa...

Håller absolut med dig Stina!
Jag hoppas innerligt vi slipper den formen av könsneutral indoktrinering i skolor och dylikt.

Stina sa...

Vi ÄR annorlunda,det är ju ingen frågan om saken,inget att vara rädd för,det är ju snarare oförmågan att acceptera att folk är annorlunda som gör detta till en så stor grej