Sidvyer, senaste månaden

söndag 16 juni 2013

Ett stort ego Blommar i Parken

Vi ville egentligen till Bastard,men någon slags Filip har semester och då kan det fan kvitta! Vi bestämde oss för att testa Bloom in The Park istället. Man har hört allt möjligt om dem ,både bra och dåligt och  jag var helt förberedd på en udda upplevelse. Udda behöver inte vara dåligt,bara inte som det brukar vara.
Killen som driver stället hälsade oss välkomna med repliken " Why did you bring that FUCKING weather with you!?"
Och så skulle kvällen fortsätta.

 Som vanligt får man inte alls bestämma vad man ska äta ,men man fick inte heller bestämma hur mycket man ville äta,de satte helt sonika igång att servera bubbel. Jag hann flikna in att jag inte ville äta gluten,och hann även bli lite nerskrattad för det,mest för att han skulle visa vem som bestämde där inne.
Tack,vi har  fattat,you are the man,det är svårt att missa.
Som genom ett trollslag dök han så upp vid varenda liten grej man påpekade eller iakttog,som tex väggarna. Då var han genast där och påpekade sin egen brillians om hur han lyckats dämpa akustiken och samtidigt gjort ett designmästerverk av väggarna och belysningen. Och ja,,det är jättefint,och väldigt mjukt ljud där inne,något jag uppskattar enormt.

 Ägaren hann även lite nedvärderande kommentera hur fint "bläck" jag hade och sen med lite avsky glo på det längs med näsan .,och ville INTE fråga mig om jag jobbade med det,han chansade hellre på att det var Vera som tatuerade.Jag sög såklart åt mig ALL denna beröm och ärlighet,,,eller vänta?
 Jag fick faktiskt glutenfritt nybakat varmt bröd till och det var jag enormt tacksam för,det händer inte alls ofta (senast på Michelinresturangen i Prag),och sen började småtugget dyka upp. Glasen de serverar all dricka i är superba,det måste tilläggas.
Rättika,gurka och någon fiskrätt med bränd krydda ovanpå. Vi fick ju som vanligt inte veta vad det var,men skål på det.  Rättikan var intressant,resten inte alls faktiskt.
 Till rätt nummer 2 ett litet glas vitt ,där vi gissade på jätteräka,hallon blomkål kokos och tomat. Piffig rätt att titta på,,inte så att äta.



Rätt nummer 3 var lite piffigare,blomkålssallad med diverse svampar nåt sparriskliknande och en hög med råka (jag fick en hög eftersom jag inte fick tortellini. Ett friskt rött till detta.
Rätt nummer 4 en shot av grönt tomatvatten.
 Rätt nummer 5 gissade jag rätt på lamm och även att en av bitarna vad tungan,missade hjärtebiten.Helt okej,och åtminstone köttet smakade bra lamm,men resten? Att förlita sig på att gröna och gula ärtor ska lyfta upp lammet när det mesta annat av rätten faktiskt bara smakar just dekor? Inte blown away än,det fläktar inte ens i bordsduken.
 Det spöregnade när vi kom dit,ett rejält åskregn,som rätade upp sig rejält och blev strålande sol som lös upp hela restaurangen.
 Man blev lite smått utjagad att kolla på pildammen och ägaren fick fritt spelrum att spela tupp i höngården,något han gör väldigt bra! Attent och uppmärksam på sina kunder konstant.


 Här lade han då kommentaren "smile if you had sex last night" och ja Vera,,nu vet vi vad som inte hände iaf.
 In igen efter lite mingel på bryggan en paus på 20 minuter hade de beordrat)  och blev serverade en mellanrätt på frusen ost och lite syltad frukt med linfröflarn. Flarnen var fantastiska,frösen ost kommer jag ALDRIG att vara okej med,det är alltså INTE blooms fel. Blev serverad det i Prag med och tyckte redan där att det var vidrigt,men det är ju enbart för att man här förväntar sig glass eller maräng.
 Efter det  lite mer lek med torris,och det blev en dricka på lime och ingefära och något annat  jag inte minns. Gott men menlöst.

 Här kommer rätten jag absolu ska prisa! Den smakade kraftigt men lagom av fläder och j ordgubb och något annat matigt som vi sen kom fram till var sparris. En supersomrig rätt som i sin lilla form var fullgod!
 Avslutningen blev något snöpligt spunnet socker,något jag formligen avskyr och blev lite förvånad att man faktiskt serverar i en restaurang? Rent socker med marshmallows? De var doppade i något som förstörde även dessa.
Min recention av Bloom kommer inte att bli så jävla bra som ni nog redan gissat,och det är INTE för att de båda ägarna konstant hackade ner på en och förnedrade en med ett artigt översittarleende,jag har inga problem med att bita tillbaka och ändå få det att låta korrekt,men faktum kvarstår att de 2 ruvar på ett luftslott som inte riktigt håller. För att  vara kaxig över ditt gyllene ägg räcker det inte att man bara målat en gipsboll med guldfärg.
Vemsom kan välja ut lite finare viner genom att läsa en vintidning och låtsas som att manvet vad det handlar om,speciellt när man serverar det blint.
Maten höll inte alls vad den lovade ,det var en snabb parad av vackra intetsägande rätter som känns lite gamla nu. Men det är jag,låt inte min recention avskräcka er! Lokalerna är intressanta,utsikten svinhäftig,personalen kompetent och ägarna roande om inget annat,men förbered er på att rollerna här är omvända,det är du som finns till för dem trots att det är du som betalar notan.

3 kommentarer:

Paul sa...

vi litar på ditt omdöme.

Dahn-Ola sa...

Kan inte påstå att de direkt stod på min "Måste prova"-lista tidigare, men efter din klart roande beskrivning finns de numera på min "Att undvika"-lista...

Henric sa...

Gjorde ett besök för ett par år sedan, aldrig igen. Så pretto men intetsägande. Hellre besök på Pizza Hut, där får man vad man betalar för!