Sidvyer, senaste månaden

måndag 18 mars 2013

Prag,,Michelinracet jag inte får glömma


 Jag antar att jag vill visa världen Prag så jag tar tillfället i akt att dra dit när jag kan med vem som än vill följa med! Vera erbjöd sig lite i förbifarten att bära mina pennor denna omgången,och hon har nog aldrig ångrat något så bittert som det.
Det började relativt tidigt eftersom flygbolaget ändrade vår ganska guttiga 14.20 tid till 9.10 istället,men vadfan jag är ju morgonmänniska och Vera är radiostyrd så det fungerade skitbra. Tvingade dessutom båda parterna Sjögren att åka kommunalt,något jag kommer att få bajs i brevlådan för.
 När vi satt där och åt en mesig frukost på lite omelett (hela fågelbebisen då Vera) så hände det fantamig grejer på flygfältet!! Vi som satt och hoppades på lite bränder och bilolyckor blev ganska genast straffade genom att förvisas ut till yttre byggnaden på Kastrup,,ut dit ingen vill gå,där propellerplanen  kommer för att dö!
Fan,,plötsligt var jag inte lika säker på att 11 säsonger av Aircrash investigation var ett bra val innan vi skulle flyga? Kollade snabbt genom planets yttre ,inga sprickor,inga blockerade peto-rör inga läckor,,,och ändå ,,,,

 Det gick hyfsat,,det var som att flyga i ett treorör med en bunsonbrännare under men vi kom ju iaf fram! Och fort gick det inte och billigare var det inte,,,hmm?
Vi kastade av väskorna på hotellet och gav oss genast ut,och tillockmed Tjeckerna har blivit snuvade på våren, och folk gifte sig i drösar som om de inte fattat att det fortfarande är arktisk vinter i Europa? Skit i det,,fint var det;)
 Faktum är att 3 vita par senare och ett frieri där jag och Vera blev enda vittnena( vi råkade gå förbi och hurrade som besatta när han gick ner på knä:)) så kan man ju undra varför jag fortfarande inte har en ring på fingret??? Jag menar,nu har jag åkt ner där med hur många olika folk somhelst? Någon bör ju vilja gifta sig ???
 Vi rusade snabbt till Kolkovna där maten är garanterat bra och kyparna alltid garanterat skitsura! Den ene ser ut som han vill yxmörda dig,den andre som om han vill tvångsligga med en? Kan vara att manpower tar folk från institut numera. Skit i det, Cesarsallad,råbiff och Wifi har de iaf!!


 Sen ett stopp på Americky Bar,och till min stora glädje har de öppnat upp de små privata båsen sidanom baren där min fantasi goes nuts över vilka hemliga möten som har ägt rum där över en Absinth eller 18!!
Jag har hökat utanför dessa båsen i 4 år nu,för att äntligen få se hur de ser ut inuti,helt orörda från det att de byggdes,,lite jävla magiskt.
Hemom snabbt som fan till rummet för att piffa lite på kuddarna under ögonen,sen var det dax för helgens höjdare,en sittning på La Degustation !!
Hotellet vi låg på heter the Greenlobster och är ett riktigt fint hotell alldeles för långt upp i en olympisk jävla skidbacke som leder till Pragborgen. Satt tyvärr inte riktigt med kartan framför mig när jag bokade,men röven har fått sitt denna helgen,det kan jag lova! Rummen var coola,nyrenoverade men ändå med lite av det gamla sparat.

 Skit i rummet nu,,La Degustation,,med nyligen anskaffad stjärna och allt:) Det var inte alls svårt att få bord,och ge onlinebokning på restaurangerna en chans i Prag,de svarar oftast snabbt och är väldigt måna om din buisness.
 Med tipset smart casual i klädväg välkomnar de en till en enkel stilig bistrokänsla där allt är extremt rent och fräscht. Personalen är jättevänliga och pratar brytande  engelska med flytning ,men du fattar bara du vill.
 Öppet kök med ett gäng väldigt sammanbitna entusiastiska killer.Ett rent nöje att få se hur de jobbar och vilken stolthet de tar i sitt jobb.
Vi funderade på om det var fel på oss efter att bordet brevid oss blivit besatt två gånger,och efter första rätten flyttade båda paren!!?? Råbiffen med vitlök tidigare? Eller var de svenskar?? Då tyckte jag mongot med kleenexASKEN hon så prompt satte på bordet var värre. Inte FAN snyter du dig ljudligt och multipla gånger hela kvällen  på en finrestaurang? McDonalds ok,men WTF!????
 Du har en sexrätters och en elvarätters att välja mellan,och vinpaket till det är nästan givet. Vi tog sexrätters,och till det kommer oftast lite småpiff innan,så man blir nöjd på det! Här friterad sellerirot med äpplemajonäs.
 Tyvärr kan jag inte återberätta för er vad detta var ,men gott som fanvar det;) Då de frågade om olika allergier eller dieter ELLER tillockmed om där är något man föredrar att slippa så nämnde jag då gluten,och det var rätt fantastiskt attde GÄRNA visade vad de hade i detta avseendet! De bakade tillockmed glutenfritt bröd åt mig där och då!


 Till första rätten en inhemsk mousserande som passade obehagligt bra till Karpkind ättika och tapiocapärlor.
 Nummertvå var en hösoppa,alltså strawsoup onion and locustwine,,fråga mig inte vad locust wine är,men gott som fan var det. Till det fick man faktiskt en rosé som sjöng med den salta soppan!
 Nummer tre: trebon Catfish,maravian sparkling wine sauce och kol i olika former,enormt gott att bara utnyttja de olika råa kålsorternas smak ihop med fisklevern(stekt,magiskt god!) och den milda fisken.
Skummet är då såsen gjord på det första mousserande vinet vi fick.  Äckligt gott vitt till detta!(Tog ett foto på det  till Gina och Daniel)

 Till rätt  nummer 4,ett ofiltrerat vitt som ,om man bara luktat på det skulle misstas för rött garanterat. Jästen ligger kvar i det och gör det till ett rätt kraftigt vitt vin,inte helt vanligt,men skitbra till rätt numer fyra,Baked celeryroot  med alla olika former av selleri på det,,troligen kvällens bästa.

 Nummer fem parades ihop med rött (finally) Oxtunga ärtpure och äpple i olika former,en också den helt magisk rätt som varade allt för kort.
 Sen fick man ett val mellan sött eller ost i slutet och där valde jag fel. Osten hade de gjort om till en isad kall rätt där min hjärna helt misstog sig för att vilja ha glass och när man då får i sig ostsmak blir det bara fel. Vera gillade dock den,och ja smaken är där inget fel på,men ikke min tekopp kan jag säg. Dessertvinet till detta föll också bort.
 Med sig hem,mätt och nöjd efter lite småtugg  får man med sig en ask,där Vera fick 2 små muffins och jag lite hallonfudge,,helt fint. Sen att jag drällde kakaopulver i hela min säng som jag sen fick sova i i 3 nätter,det behöver vi inte nämna!!

På väg hem sprang vi på ännu ett vackert par,,,:) Hur fina som!!!

Jag vakknade hungrig som ett gödsvin efter en skitlång dag och tvingade upp Vera som en zombie ,tvärs över gatan till Lobsterns frukosthak,ett riktigt mysigt fint 30-tals fik med Sinatra i högtalarna och riktigt ok frukost för att vara i Prag(de är inte så stora på frulla)
Vädret dag 2 var ännu bättre än föregående dag och vi vandrade rundor tills vi fick brainfreeze och sen fikade vi,,ganska mycket vad vi gjorde hela helgen faktiskt.
 Hittade ett nytt sätt att annonsera på:Övervåldsaffischera.
Visade Vera ett av favoritställena ,Hotel Imperial,där inte bara stället är utsökt utan all deras mat är också skitbra! Väldigt noggran service som tar enorm stolthet i sitt jobb,något jag saknar rätt ofta inom restaurang i Sverige.
 Det ser faktiskt tomt ut bakom mig,men det är en synvilla eller något,där är nästan alltid fullsatt.
 Vera tog en liten Pecannöt tårta och  vi vandrade vidare efter det,men bestämde oss för att boka bord till lunch där samma dag,,
 Och vilken lunch sen! Dyrt? Nix,,inte alls faktiskt!
 Första gången jag kom till Prag hade de en massa baguettstånd ute på vägarna där man kunde köpa sunkiga baguetter ,färdigpackade och ofta härskna,,,inte många butiker och restauranger var öppna då heller, men nu,,nu är det fanimig annat! Bara kolla på detta gatuköket??? Detta hade jag gärna sett i Ystad,det är en fröjd för ögat!!

 En dricka på U Prince vid klockan  är givet,men jag börjar tröttna på att servitörerna är så blasé. Där vet dem att de alltid får kunder och det gör stället till ett turisthak,en rätt stark kontrast till det femstjärniga hotellet de egentligen är! Ät inte här om ni vill ha ok mat ens,,det är riktigt vidrigt.


 Jag besteg en kyrka,,även något man bör göra when in Rome.

Sent på kvällen gick vi för att testa tre Storkar,restaurangen vi bodde brevid förra turen dit,också en med whiteguide nominering. Den besvek inte alls:)! Däremot blev det plågsamt tydligt att även Prag känner av lågvattnet i Europa. Vi var enda bordet i denna jättefina magiska lilla restaurang:/ Mycket har fått slå igen med i staden,det märks. Tomma butiker och igenbommade fönster överallt visar på att tillockmed här är det hårt. Samtidigt bygger staden upp det som en gång förstörts av kommunismen,så det som är värt att sparas på sparas på och det som måste försvinna tynar sakta bort.
 Vera blev totalt uppraggad på Hotel Imperial av kyparen där  (inte lätt att gå med en 2meters amazon brevid sig) men jag fick fanimig napp på 3 Storkar!! Hahahah stackars servitör höll på att trilla omkull när han fick se tatueringarna  och ville lite för gärna vara till lags. Notera Veras  lite sammanbitna gådinvägdittjävlatorsksär min;)

 Dag numer 3 sken solen ännu mer och vi fortsatte med att göra ingenting alls! Shopa,vina och äta,,my favourite passtimes.
 Cafe de Paris måste också besökas var gång,och ja,,vi drack the,,lite skrämmande,men jag måste nog medge att jag har vuxit upp lite:/
 Sen drog vi till Imperial i lagom tid för att  skrämma skiten ur servitören genom att jag fick sockerfallet från söder och halvt skakade ihjäl!!   Har aldrig sett en bartender servera vatten så snabbt som då,så nu vet ni,en hypokondriker kan alltid komma väl till pass!
 Sen bara vandrade vi lite planlöst. Jag gav Hotel Europa(tror jag det hette?) en chans till,och det ÄR magiskt  vackert,men det är väldigt förfallet och det faktum att de fortfarande röker inomhus gör det än vdrigare. Men gå dit,kolla in restaurangen och se deras magiska cafédel,,ett under av desig så som design faktiskt ska se ut.

 Sista kvällen drog vi till ett säkert kort,också det whiteguide , Kampapark,precis nere vid floden på borgsidan om Karlsbron. det är lite knivigt att hitta dit,men man får snedda över en liten parkering och ta sig in via en lång gång som är omringad av häck,och då är du i princip redan inne. Denna gången var även de tomma och vi fick sitta var vi ville.  Bästa platsen nere vid vattnet,med svampar och tända ljus:)
Och man kom ju rätt osökt att tänk apå KOTTAKRIIIIIG med den dekoren!! Undrar lite om kampapark fritt översatt är Kottapark??






 Deras meny var samma som i November,men det kan ju verkligen kvitta och maten var toppen på alla vis. Det som var mindre toppen var vår kypare. Vi har varit här förr flera gånger och då var servicen oklanderlig,men idag hade killen fått släpp. Han kom med vatten långt efter maten,glömde 3 gånger på raken att jag inte åt gluten,hällde upp sistan på rödvinet så att jag fick sumpen i glaset(om man har en vinlista med viner för upp till 30000 korun så FÅR man inte göra så!!),glömde att duka bort använda tallrikar,frågade inte om vi ville ha vin till en av rätterna,utan bara gick, berättade inte vad det var han serverade  en enda gång och när jag frågade specifikt om gluten i efterrätterna så chansade han och kom in med något med deg i,,med förklaringen" Jag vet inte vad där är i filodeg,men jag lämnar det därhän"
Nu är inte jag allergisk,men för er som ÄR känsliga så ska ni verkligen inte äta där,det är nog lite farligt för er;)

 Efter det gav vi våra fötter en 30 minuters thaimassage och det var verkigen himmel efter så många  uppförsbackar och bröllop .

Vi hoppades så på att flyget hem skulle vara det vanliga,men ikke,,på med skärbrännaren,in i treoröret och flyga hem med sig,försenat och långsamt. Landningen var så att man kunde skita ner sig,och det förklaras ju med att det stormar så in i helvete här hemma!!! Tack som FAN för att det inte var i Prag!!
 Och när man nu semestrat ihopa i 3 dagar så är det skönt att veta att vi fortfarande ser varandra som vänner och inte vill slå ihjäl varandra alls,,, En trösterik tanke att ta med sig till Vegas...


2 kommentarer:

Anna Hellblom sa...

Åååååååh, fina Stina å fina Prag!

Du får ta med mig nästa gång, så får jag ta med dig till Berlin =)

Marita sa...

Sweetie - jag kan fria till dig vilken dag som helst :)