Sidvyer, senaste månaden

tisdag 16 oktober 2012

60å-rs firande -OUR WAY!!

Min mamma fick för sig att fylla 60,något som dyker upp lite hur det vill varje år,man kan liksom aldrig riktigt planera in när den 12 oktober infaller,,,och ve och fasa,det inföll samtidigt som min bokningsdag!
Med iPad och iPhone (tackar fan för att de finns) som modem satt jag och raderade mail från webmailen samtidigt som jag tvingade min lärling att kolla så alla mailen kom in på datorn! Ren och skär hjälplös panik i bilen i 6 timmar(hon bor i Örebrotrakten) ,men det funkade!!
När jag nämnde för någon att jag skulle på 60-års fest så suckade dem igenkännande och jag antar att de fick bilden av ett riktigt tråkigt dammigt firande med släkten där morfar somnar vid 6,smörgåstårta som är skitäcklig och kaffe i tunnaste finproslin.
Ni kunde inte ha mer fel.
Lite sådär på en ingivelse bestämde mamman och vi att vi får komma lite klädda som vi vill,dvs spontanmaskerad,,så så blev det,,,
Syrranmonstret i glamfodral och pillerburk,,
Lillebror i Ron Jeremy meets Don  Vincenzo outfit,komplett med Starsky och Hutch brillor.
Lillasystern surfade upp sina kläder på en VUXENSIGHT och det  var inte så många på samma fest hon kunde samfrakta med,,,men vi älskar henne ändå.
Storebror körde en Maria Montesami/Smash look,,,
Det snortades friskt av Don Vincenzos mannagryn,tror tillockmed att farfar Rolf överdoserade och följde sen inte med till slutdestinationen,,(för alla er utan sarkastisk humor så ÄR det faktiskt mjöl eller liknande,INTE kokain!)
Detta firandet kommer att delas upp i 2 etapper,mycket pgr av logistiken  rent milmässigt,men även för att vi  gillar att dra ut på saker,,man fyller fan bara 60 en gång i livet,och vi tänker ikke låta henne glömma detta! Så därför kom ledtråden till nästa etapp i form av ett kryptiskt pussel,,,återkommer om några veckor när hon löst det,,,60 som sagt.

Jagsjälv körde en gammal beprövad outfit som garanterat stör alla som snackar med en oavsett ålder. den enda som inte kände sig illa till mods var 2åringen,,,fail.
Ett sista sansat foto på Syrranmonstret innan dimman lade sig.
Kl 16.00 kom en buss som hämtade oss till okänd destination,och den hade SPEGLAR i taket,,,Jag förstår nu vad folk menar med hönshjärnor. Resan minns jag inte mycket mer från än just det ni ser här.
Som vanligt ska man få de störiga punkarhjävlarna på samma buss,alltid ska de sitta så nära att vi i den äldre generationen känner oss besvärade av deras skrålande och obscena språk. Är man som jag 200 och genomskinlig är det inget man ska behöva stå ut med!!
Tanten i sätet brevid använde auktoritärt språk och satte stopp för frivoliteterna.
Även Chuck Norris var utklädd,här i bästa dansbandslooken ,ett vågat steg för den annars så sammanbitne. KAN vara att han kände sig trygg i att beställa maskeradkläderna från Biltemakatalogen,,de vågade lär som man säger,, Chuck Hernandez alltså.
Myggnät är jävligt praktiskt alla tider på året,här ser vi ett samarbete mellan Skåne och Närke,ett experiment i hur man INTE silar öl genom flor. Vid närmare eftertanke kanske kvällen hade varit mer städad om Syrranmonstret faktiskt hade silat ölen,,,mental note:ta med fransbröd nästa år.
Hon demonstrerar tacksamt för alla undrande hur det ser ut med ett fiskenät framför ögonen,så nu kan alla nyfikna spara tio spänn på att INTE sms:a 118100 och fråga detta som jag är säker på att ni undrat en längre tid.
Påpekade något i riktning  med föregående påstående och titta,,,där dök den auktoritära minen upp,,en gång lillasyster,alltid lillasyster.


Så kom vi till destinationen,och där blev jag rejält överraskad! Mitt ute i ingenstans finns det det mest kompletta VWmuseumet i hela Sverige! Killen som samlar är dessutom sjukt händig med gaspedalen och tävlar fortfarande som en dåre,och vinner för det mesta;)  Holmgrens Volkwagenmuseeum heter det,han har dessutom ett par rätt guttiga stycken till salu om någon är intresserad.
Han har bland annat en av de första 4 bubblorna som släpptes i Sverige,,,
och han lärde mig uttrycket Hitlerspade,något jag kommer att ha användning för oftare än jag tror! De tillverkade spadar av metallen som stansades ut till bakrutorna i bubblorna(se bakrutan ovan) Den förste som fick veta att de ämnade gå över till hel bakruta var de stackars snart konkursdrabbade spadtillverkarna,,,
Bussen som var med i någon svensk film jag inte sett (Rallybrudar?)
Och den allra allra sista bubblan som tillverkades -03(!!) Den såkallade Mexicobubblan erbjöds av tradition till den svenska kungen ,och när Karl Gustaf  avböjde(höga räkningar från stripklubben?) ringde dem  Bengt,som genast for dit och skaffade hem den. Det är fan lite respect att bli uppringd efter kungen?

Det var så fint uppdukat i en av de mest udda lokaler jag någonsin festat i,med vackra bilar all around och mysbelysning:) 3 rätters (som var svinbra!!) stod på menyn:) Vin och öl fanns i överflöd  dessutom. Vid närmare eftertanke kanske en inte så bra plan av ägarna till det högst värdefulla bilmuseeumet,,,,men men,,deras förlust!!
Här någonstans börjar den obligatoriska vandringen av peruker ,huvudbonader och diverse behåring. Jag är magiskt tacksam för att LillaMalins  sexy housemaid inte började vandra,,,,

Vände man fram och bak på Jonas punkarfrilla blev det en jävligt övertygande Kunt Cobain!! värde för pengarna !!

Syrranmonstret höll tal,,,jag var inte uttråkad,inte  EN enda gång som ni ser,,,fullt upp.
Vi fick var och en skriva svar på 3 frågor och på de svaren skulle Moren lista ut vem av oss som skrivit,,,3 rätt av 21 stycken var ,,,,, ja vi får nog göra om den leken men då skriva under med namn och minska antalet deltagare till 3.

Don V kände av stämningen och bjöd lite på hud. Vi ser gärna att detta inte händer allt för ofta,,,


Maten var helt underbar,vilt och potatisgratäng med skysås och fräsch sallad! Allt detta fixade Museeumet,som även stod för busstransporten och dukningen. Verkligen det mest udda och underhållande stället jag har festat på!
Den uppskattades intensivt ,,det framkallade känslor ,den orsakade graviditeter,,så jävla gott var det!

Kapten fick plötsligt Zigeunerpommes och jag tänker minsann överraska honom med dessa fotona,för jag tycker mig se i hans ögon att han inte kommer ihåg just denna passagen av kvällen.
Det var lite som att klä julgranen,man spökar bara ut ett livlöst objekt med lite piff man köpt för säsongens ändamål och låter den stå i ett hörn tills festen är över.

Nere i högra spelhalvan hade Blondie Bella lite problem med koordinationen. Ta en jägare av maligt kön,klä på honom en sparkdräkt och blond peruk och be han göra 2 saker samtidigt. Sekunden efter detta kvävs han av sina egna flimmerhår så komplicerat det blev.
Fotograferingen vid limobubblan urartade rätt snabbt,,,

Det är fan tur att vi bara är ingift släkt,,,men som man säger:det som händer på ett folkavagnsmuseeum dyker upp på en blogg nära dig

Kapten Barbadoz dras liksom omedvetet till poserbilder framför sportiga bilar,,,
Jeeves och Wooster
Fatta inlevelsen i deras ögon,,det tog en halvtimme att få de att komma tillbaka till verkligheten!!
Inte helt säker på att Kapten Wisex var körduglig heller.
Peps Motazami uppstod från en helt vanlig pappa!! Hatar när det händer


Och en galet happy mamma hittades i en Karman Ghia lite längre bort i lokalen;) Ingen bil har någonsin gått så fort och ändå stått stilla. Barndomsdrömmar dök upp och vettet försvann. In kom utrusandes!
Bengt missbedömde nog detta 60årsfirandet och gjorde misstaget at låta nycklarna sitta i vissa bilar,,,BIG mistake!
Det var bara en tidsfråga innan hon backade ut därifrån,,

Och sen en halvtimmes letande efter händerna hon glömde i handskfacket på Ghian
Resan hem var förvånansvärt lik resan dit för 2 hönshjärnor,fast Bengt tog en annan väg,,
Jonas demonstrerade bäst läget på de flestas promillehalt,,alla utom jag.
Fatta så snabbt Chuck Montazami fann sig i långt blondt hår,och sanningen kröp fram att han faktiskt haft det en gång i tiden!! Det är mycket vi inte visste om chuck norris,merän att bara han kan hantera en blond peruk som ett vapen!

3 kommentarer:

Nicklas sa...

hahah tror ja dör, sinnessjukt roliga bilder

. L i n n e a sa...

Hahaha fasen vad bäst! Underbara bilder!

Ann sa...

Håller med! Så kul ni verkar haft! Du ser ju ruskig ut med linser och tänder, hu!