Sidvyer, senaste månaden

torsdag 20 september 2012

Eosinofil Esofagit

Härom dagen satt vi en rätt maffig sittning med Gustaf och tog upp lite gamla samtalsämnen vi pratat om tidigare när vi gjorde överarmen. Jag ville hävda att de flesta ahr ett eller annat tvångsbeteende eller fobi medans Gustaf ansåg att han inte hade det"förutom" lade han till "att jag måste dricka en massa när jag äter och tugga maten väldigt mycket"
Jag tyckte det lät underligt och frågade om han kollat upp det hos en läkare eftersom det lät mer som något fel på halsen eller slemproduktionen än ett tvångsbeteende.
Vi kom att prata om det denna sittningen också och Gustaf utbrister att han faktiskt har varit hos läkaren eftersom han satte i halsen  för femtioelfte gången. De bestämde sig för att göra en gastroskopisk undersökning (efter att han kaskadspytt kontrastvätska) och det visar sig att det minsta barngastroskopet  var nästan för stort för Gustafs hals som hade en bredd av ca 6 mm,,vuxna ska ha en bredd av 2,5 cm!!!

Detta är ett konstant inflammatoriskt tillstånd som är ytterst ovanligt som heter Eosinofil Esofagit. Gustav har nu fått en ballongsprängning såå  att hans matstrupe är åtminstone  1,5 cm,en stoooor stor förändring för någon som aldrig kunnat snabbäta när man är vrålhungrig ,där jag antar att det ALLTID känts som när vi sväljer för stor tugga och det river hela vägen ner i halsen:) Happy days för Gustaf!!!


3 kommentarer:

Unknown sa...

Önskar att jag var så modig att göra en sleeve..:/ Men jag bara älskar denna tatuering! Du är riktigt skicklig!

Karin sa...

Hej, jag har samma problem, Eosinofil Esofagit, och ingår i en studie om detta på KS. Om Gustaf vill ha kontakt med någon som har samma, å typ prata om hur det är med någon annan som har det, så är det bara att han hör av sig! karinevans8@gmail.com. Hade varit fint:-)
//Karin

Karin sa...

Hej, Eosinofil Esofagit är ovanligt, men jag har det oxå. Om Gustaf skulle vilja ha kontakt med någon annan som har det får han gärna höra av sig. Hade varit fint karinevans8@gmail.com
//Karin