Sidvyer, senaste månaden

söndag 1 april 2012

Top Gear Live Köpenhamn och lite stjärnor:)

Jag fick ju en kort kort weekend i Köpenhamn som 35års present av Kapten och den innefattade ett besök på Kong Hans Kelder ,en av de många Michelinstärnade restauranger i Köpenhamn. Jag har alltid varit nyfiken på hur pass bra maten på en sådan restaurang kan vara ,och varför inte testa när den ligger  så nära!
Det startades med vaktelägg och jordärtskocke chips och allt därefter presenterades på snabb danska så det var lite som dining in the dark,man fick gissa sig till vad det var;)
 Atmosfären och vinerna var perfekt. Personalen var attent och effektiv ,med dendär snorkigheten som hör till på en lite finare restaurang;) Det ska bara vara så!
 Lite oxkarpaccio med en väldigt enkel kryddning och dekoration,,,
Berg eller rödtungafilet med hollandaise och havskål

 Grilla hummer i bisque,,här slant det rejält. Såsen var så salt och gräddig att den fina fina hummern simmade vilse. Gräddigheten och det maffiga,nästan stabbiga gjorde att man bli sjukt mätt dessutom. Detta påföljdes av en risotto på palsternacka och anka. Även den var en miss. Gräddigt som faaaan med väldigt lite smak på ankan,,sältan och stabbigheten tog även där överhand. Efter detta var det Kalvfilé med bräss,,,Köttet var segt och ärligt talat intetsägande medans brässen inte riktigt ville gifta sig med purjon som var det enda tillbehöret. Jag är inte en sweetbread tp,körtel låter helt enkelt inte ok att äta så,och det har  ju förmågan att smaka lite kattmat tyvärr,,miss där igen.
 Vinerna däremot var makalösa. Allt från vitt vin i järnfat till detsamma från tillverkaren i ekfat (makalös skillnad) till de mustiga röda som nästan var bruna av lagring till ett Valpolicella dessertvin. Intressanta historier om tillverkarna (många var faktiskt kvinnor) och ett ständigt bytande till exakt rätt glas(win)
 Kong Hans är lite som Tomelilla,,fullt å grydårr?
 Igår förstod jag dock varför folk yrar om danska ostar! Nej,inte de stinkande,inte en enda av dessa stank,men ojoj,,,vilken fantastisk smakupplevelse med bara 4 av dessa ,små små bitar  fyllda med all världens smaker. Danska ostar är hädanefter ett måste att köpa med hem.

 Desserten ,,fail. Det var råkakao i glassen,,men glassen var gjord på något annat än grädde,det var troligen mer åt osthållert,dvs den var aldrig så kall och smakade inte alls  friskt. Denna sista rätten  var bara lite för mycket,och inget jag hade velat ha in igen.
Missförstå mig rätt,maten var fanatisk,men när jag jämför det med Vendel i Ystad eller Jonas i Hammenhög är detta inte alls lika bra? Hammenhögs skinnar dig dessutom inte och du får en riktigt familjär service,där de kan göra misstag,men där även du tillåts att göra misstag. Det frikortet kan fan behövas efter 7 olika sorters vin.
Vill ni uppleva Sveriges Gordon Ramsay(utstrålningen och utseendet då) då går ni till Vendel(öppnar nytt i Ystad till påsk) .Anders Vendel kan skrämma skiten ur dig på 2 sekunder bara genom att uppenbara sig. Underhållande och lite nervöst. Vardagsedge;)
Sen var det taxi hem till hotellet. Jag hade kollat upp ett riktigt sjusst hotell åt oss,Avenu Hotel,utnämnt till Köpenhamns bästa lilla hotell 2011. Bilderna var fina och det verkade felfritt.
Så fel jag hade.
Jag inser att jag låter som en gnällfitta nu,men riktigt så är det inte.
Vi kommer dit precis innan vi har bord på Kong Hans,då meddelar dem oss om att de har fest där ikväll och att det kommer att spelas lite. Vi fick gärna vara med och då var det bara att säga sitt rumsnummer och så fick man en drink.
Det lät ju toppen,och i ärlighetens namn hur illa kan det vara.
Det var illa.

Rummet var fint(deras bilder nedan) men skitigt, Heltäckningsmattan har inte städats på äckligt länge,de små shampooflaskorna som finns på alla hotell,de var påfyllda(klart man gör så) men inte städade,så det fanns tvålrester på dem från förra gästen:/ 
TV:n fungerade inte. Man hade signal i 20 sekunder sen försvann den i 10 sek och så höll den på hela natten.
När vi då kom tillbaka från maten tänkte vi att vi kan ju ta en nightcap i baren och kolla på folket. Då spelades det rejält och lobbyn var full av folk. Kockar bjöd på tilltugg och man kunde mingla utanför vid rökplatsen.
Vi stod i baren i en halvtimme(ingen trängsel eller kö) och då lyckades bartendern få ihopa 3 drinkar till en kund,,där var 2 före oss,,vi tappade tålamodet. Vi går upp och ska lägga oss och upptäcker att vårt rum är rökfyllt,då det eldas på uteplatsen nedanför,där även alla fyllon står och rökar och vrålar. Vi kunde likagärna haft festen inne i vårt rum:/
För 1400 kronor väntar jag mig åtminstone att kunna sova,och hade jag vetat om att festen skulle vara så intensiv hade jag aldrig bokat där. Jag gick ner 2 gånger och sa att rummen var rökfyllda pgr av deras jävla lägereld(rinnande ögon och stickande näsa när man sover och rökstinkande kläder) Efter andra gången fattade dem. Sen var det resten. Klockan 4.40 hade jag fortfarande inte somnat och hela hotellet var fullt av galloperande folk som skrek och vrålade och sprang mellan varandras rum. Oturligt nog är det ett extremt lyhört hotell dessutom,,
Vid 6.00 lugnade det ner sig,,då började hotellpersonalen städa undan i matsalen. Jag gav upp. 
2 timmars orolig sömn under bältet fick jag,så det kan nog mest betecknas som den dyraste garderoben jag någonsin hängt in i.

 De berättar aldrig för kunderna om att de ska ha sådana brakfester,,,I wonder why!
Jag var extremt jävla ilsk och på morgonen lät jag hotellet veta det. Fick 50% tillbaka iaf,,,men aldrig mer. Inte ens för 700 DKK var det värt all den ilskan och frustrationen.
 Idag var det så dax för etapp nummer 2,Top Gear Live!!!!!!!!!! Det var fanimig magiskt jävla roligt och riktigt bra ihopasatt! Jeremy Clarkson och James May var de enda 2 av de 3 som var där,Hammond hade tydligen annat för sig. De tog in en dansk kändis istället. Det kunde de skitit i,han var bara dålig,men inget kan sabba vrålande hojar bilar ,Köeningsegg,Vipers,Aston Martins,the Stig(2 sek:/) töntrejs med dåliga bilar,curling med bilar osv,,det var bara för jävla bra:)!!





1 kommentar:

Erica sa...

Om ni vågar er tillbaka till Köpenhamn kan jag rekommendera Hotel Phoenix. Inrett i fluffig Ludvig XVI-stil och urbra frulle. Drömmer fortfarande om deras fattiga riddare. Det är lite slitet, men vad gör det. :D