Sidvyer, senaste månaden

måndag 26 december 2011

Julen i stora drag

Ingen självaktande resa till Örebro är komplett utan ett stopp vid portalen i Värnamo,där BK ligger som en hägring vid vägen för folk som inte fått en vettig burgare på länge (eftersom vi bor i fattiga region sydöstra skåne där ingen BK går att få o man så faxar BK hur många gången somhelst!!)
På vägen upp fick vi även fläckvis snö,så mycket jag kräver för att julen ska bli jul,dvs ingen snö alls! Det behövs inte,för hur ofta springer ni omkring ute på julafton?



Den sedvanliga granklädnaden utfördes av mig och något jag inte haft på jäkligt länge(ca 30 år) en lillasyster!!! En miss i planeringen var ju att alla föräldrar verkar ha döpt sina systerungar till Malin? Och Malinar dras ohjälpligt till Jonasar. Resten av familjen Andersson dras konstigt nog till Karinar,så som tomte i år var det inte helt lätt,och lägg då på det faktum att syrranmonstret namnade diverse julklappar fel? Ett exempel kunde låta såhär,,"God jul Malin och Jonas önskar Malin och Jonas"men paketen var då till mamma,,som tur är var bara vår mamma där,hade andras mammor varit där hade tomten bränt en säkring utan tvekan.


Herakles(rip lilla Poseidon vännen) var den mest terroriserade varelsen på hela julen eftersom han är bara bebis,men ändå ca 7 kilo,,lilla vännen!!



Ja,,det är mord i blicken på 7 kilos katten,,,



Underbara julbordet,,Mamma överträffar sigsjälv varje år,och även om vi alla bidrar så är det svårt att se hur det ska kunna lyckas utan henne:)!!
Skinkan,prinskorven,jansson sillen från kåseberga,köttbullarna från malin,ålen från skåne,Johnnys hemmarökta lax,äggen från mammas hönsår,,,det ÄR kärlek på en tallrik,,eller 3.

Mycket av tiden tillbringas i det jättevarma köket mest bara för att det är hjärtat i huset. Där lagas all maten,där är mamman,där är konversationen:)Hade jag inte hållt i mobilen just där hade ni fått en skymt av snoppertocken i år,men ikke,,,nästa år kanske?

Här har vi alltså lillasysteren,Malin eller JMalin,lilla Malin eller Malin Andresson,vilket ni vill,hon har hetat allt hunder julen. Vill poängtera hur fin hon har blivit bara ett år efter ett barn har funnits i den lilla lilla kroppen!

Sen har vi J Malin eller Malin N eller storamalin  och hennes Jonas,,Jonas L då,,,eller fan båda Jonasar heter Jonas L,,,Jag spyr snart av bokstavskombinationer.Det är därför vi i vår krets inte heter vanliga namn utan alltid får ett annat! Pattlapparen,Svin-Stina,Fede,Stiffler,Kapten ,Gimli,Dansken,Himbrandt och Marinka!Hur svårt kan det vara?

Det obligatoriska hämndfotot för det syrranmonstret lade upp på facebook med min farligt stora gamnacke(jag tänkte!!) ,så enjoy alla ni!Klickar  ni på det blir det ännu större,så kan man räkna lagningar i tänderna på henne mä.

Kapten trotsade alla och kröp ner i sin spakdräkt,,nä inte spark,,spak,,,ett uttryck myntat av syrran och så får det förbli,,,förvåningen hon känner på bild är ett resultat av ett vänligt ord från Kapten månne?

Så kom vi då till brännpunkten,,,där var ett barn. För första gången i mitt liv var där ett barn på julafton. Jag lyckades skickligt ducka undan och hålla mig gömd mestadels av tiden,därför är jag nu hemma oskadd. Det har inget alls att göra med vems barn det är har jag kommigt på,det är bara det faktum ATT det är ett barn,,som en fobi. MiniMalin och Jonas var dock förstående och tillät mig att ha denna skräck,och gav mig tillåtelse att kasta saker på den om den kom för nära;)
Som tur är sover ju barn jättemycket och det gick minsann utan att jag dog!
När barnet sov satt Herakles i barnstolen,och jag undrar om denna bilden inte är den jag får ha i framtiden ,,barnstol med katt i,,,det kändes på något vis så.

Jag hade ju med mig min onepiece ,men min mamma tittade med valpögonen och jag lämnade över den genast,,,jag kan ju inte veta hur många gånger det hänt på andra hållet men jag slår vad om en hel del.
Se bara så glad hon blev!

Någon gav lillebror ett par tvättvantar i rosa och se hur han och mamma morfar ihopa när de rör varann!!


Istället för ett flyktingbarn var där minsann en gris i ett av paketerna från lillebror till föräldrarna,,se som Johnny håller upp det lite jämförande mot Jonas,,,vad ville han säga där???Nä inget sånt trött jävla skämt om potatisgris,,,,nog mer "ansiktshår-inget ansiktshår!"??
grisen hånflinar.

Årets julklapp gjorde att vi kunde ta oss hem på nolltid dagen efter och det tackar man för! Det är väl tänkt att detta ska monteras på min Atos sen ,det är ju trots allt matchande färg?
Ska bara jobba på att hitta sirener och bottentyngder till bilen,så den inte välter i kurvorna mer,,eller när det blåser,,eller när någon lutar sig mot den.


Notera rockringen jag fick av amma,,ett oskyldigt lekinstrument kan ni tro,jag säger ett fitnessinstrument av grymma mått. Jag är faktiskt fortfarande mörbultad av den ena minuten jag rockade där uppe,,,GRYMT!!!

Allt som allt en underbar jul igen trots barn och avsaknad av snö,,,men som vanligt för kort.
En titt på Malins nya hus gjorde det ännu mer tydligt att jag bor så långt ifrån dem 2,,men de är aldrig långt ifrån i mitt hjärta,och det är ändå det enda jag behöver:)

1 kommentar:

Marita sa...

Inte konstigt att kissen har mord i blicken - ser ut som om Fredrik håller på att strypa den hahaha
Inte bara 7kg katt - låååång katt också :)