Sidvyer, senaste månaden

söndag 2 oktober 2011

Amsterdam 2011

Kapten bjöd på stort och tog med oss på en resa till Amsterdam  via Köpenkastrup. Kan inte fatta att jag äntligen har fått åka tillbaka dit igen,mitt andra hem,,,det som alltid kommer att vara en dal av ens hjärta hur lite man än vill det. Att slitas mellan 2 hem är inget man tänker p den dagen  man bestämmer sig för att flytta utomlands,men det ÄR en effekt man får leva med forever.
 Vi startade på Kastrup  med en utsökt frukost,vilket kan vara nästintill omöjligt att hitta på en flygplats,men café Köpenhamn har öppnat brevid Tiger of Sweden och de har utsökt mat!

Vi Hade sjukligt flyt på flygplatsen och hann inte stå stilla vid conveyor beltet förräns vår väska kom,förs av alla! Hur ofta händer det?
Vi bodde på hotell Arena,ett underbart vackert hotell,en gammal Reformatory school för pojkar,som nu är ett 4 stjärnigt hotell,visst lite väl i utkanten av centrum,men det var fantamig skitenkelt att ta spårvagnen!

En snabb middag på deras helt värdelösa restaurang,tyvärr,de hade 3 bord som åt inklusive oss,och det gick inte alls. Maten var,medioker om alls,så ät inte på hotellet,men bo där gärna,det  har en sinnessjuk atmosvär:)

Vi stekte loss med lite Witbier och gav oss sen ut för att bara glo.

Jag hittade byggföretaget som aldrig kommer att bli vidare stort i Sverige? Undrar om det är piledriving de faktiskt sysslar med,o på så sätt gör dem hela den sjuka komiken i namnet ännu värre!

Vädret hela helgen var  ,,,an act of god,i brist på bättre uttryck. 29 grader på kvällen,och hela staden surrade av ett mjukt lyckligt surrande,blandat med de första höstlöven som dansade rundor i den nästan obefintliga vinden. Vi kunde knappt tro vår lycka.

Kom aldrig på detta riktigt men jag antar att de sprutar DNA på en om man begår ett brott? Holländarna har aldrig varit förtjusta i vanliga metoder!

Ännu en skylt som inte riktigt ,,,funkar?

Vi gjorde det enklaste man kan göra,dvs löste biljett på hop on hop off bussarna(finns även båtar) och stannade på Heineken Experience,,det var ett stort slöseri med tid. JAg vet inte vartfan de trodde att detta skulle vara roligt för vuxna(det heter en interaktiv vuxenupplevelse) men det var det tramsigaste jag har varit med om!! Med vatten och såpbubblor och overdrivet många meningslösa TV skärmar försökte de impa på en. Har faktiskt aldrig sett ett så stort ställe slösa så på plats som detta gjorde. Nåja,,ni kommer att se om ni gör misstaget att betala för att gå in där. De 3 ölen man får för 15€ är ,,,goda men jag hade kunnat sitta ute och njuta av dem. Vi gav bort  2 av dem  och drog.




 Fredrik hittade ett underbart litet pannkakshus  och där testade vi pannkakor(jag vräkte i mig fredrik testade) och poffertjes. Syndigt jävla skit gott!
Efter det tog vi en båttur på kanalerna i dagsljus(vi körde candellight tour första kvällen)
och fick fotat det gräsliga sjöfartsmuseet(de har fan museum för allt!(Van Gogh,katt museet,väskmuseet,sjöfart,musik,sex,judemuseeum osv osv)

Tillbaka i vårt underbara hotellrum somnade vi som små barn,det var helt enkelt det bästa rummet jag någonsin haft. Fastän dasset inte gick att stänga och det var gjort av svart glas(åk inte dit om ni som par är pryda)



Lördag morgon,strålande solsken,frukst på Luxemburg Cafe,en glömd liten art noveu pärla påSpuistraat,utkastare kaffe och öl,och FLER namn som inte kommer att funka i Sverige!

Hatar all form av klotter,eller trodde jag det åtminstone,papegojan var ju sketacool!!

Jag tror vi gick på de flesta av gatorna,kända som okända badandes i detta soldis. Kanalerna luktade friskt och det fick vi förklarat på cruisen dagen innan,det är för att de spolar dem regelbundet med färskvatten,därav blir det inte venedigeffekten(venedig kommer att vara så lamt efter detta)

Och så klart Vibram does Amsterdam. Folk reagerade knappt och de som reagerade endast positivt (inte alls som i Prag där folk töjt av förvåning)

Jag snaskar kotte?(kolla INTE på magen,jag var århundradets mest kissnödiga där!!!)

i letade febrilt efter en av de små båtarna som körde rundor och hittade efter en massa meck dessa precis brevid där vi tog dagsturen dagen innan;) Tack vare vädret var ALLA Amsterdammare ute och picknicka i sina jollar,och guiden sade att hon aldrig sett kanalen så full av folk! Inga sura miner dock,inga krockar el så,endast goda miner och skratt,,,otroligt.


Jag fick oturen att sitta brevid Asta 121 år ,som börja med att fnysa åt mina tatueringar och absolut inte flytta på sig för vår del. Det var viktigare att deras handväskor hade 2 säten. Nåja,Vi har ett ex antal foto,hon ser likadan ut på alla.



Efter det var vi väldig hungriga och hittade en liten liten restaurang tvärs över Hendrikskade (vid centralstationen typ,som hade ca 4 michelin bib ,dvs de har varit påtänkta 4 ggr minst. Vi gick rätt in och frågade om bord och otroligt nog hade dem plats,med tanke på att de hade ca 4-6 bord var det ren tur. Mysigare får man leta efter!Det kändes som om man satt hemma hos någon på en inredd vind, med perfekt musik och vänlig personal:)







Vi tog en 4 rätters med tillhörande vin och blev inte alls imponerade. Det kändes som om de svingade vilt med smaker de inte riktigt lyckades med och överdrev.JAg kan med all säkerhet säga att Hammenhögs eller Vendel Ale stenar smiskar dem fett utan problem,MEN,,det var fortfarande en upplevelse!

Efter det letade vi efter en present till fede stefan,,hittade  en liten nätt buttplug,men bestämde oss för att en vägkon troligen är billigare?
Vi mös runt i Redlight lite och kollade på töserna-sjuuuukt fräscha flickor som vinkade glatt,inte alls vad man väntar sig. Förbannar det faktum att jag är osingel och brud ibland!

Nä,vi rökade inte på,det är inget för oss alls,men lyckades ta knarkade foton ändån:)





Lördagen blev tillslut lite väl drucken,men det var ju le grand finale så varför inte. Jag fick dock sitta uppe och vaka över Kapten .Han bestämde sig för att få nässelfeber igen,utan anledning. Mycket oroande ,men det löste sig tack gode gud.
En helt underbar resa som slutade i ett grått dimmigt Ystad,men gudars vad skönt det är att komma hem!!!

Inga kommentarer: