Sidvyer, senaste månaden

tisdag 22 februari 2011

Att tatuera sig med diverse sjukdomar?

Jag har fått höra otaliga historier  av folk som gått till läkare för olika saker och fått höra att tatueringar och piercingar bara är av ondo. Man kan dessutom inte tatuera sig om man har olika sjukdomar,och så är det med det. Läkare tenderar att se detta svart på vitt. Jag har tatuerat så många olika människor  med olika åkommor och aldrig haft några problem.

DIABETES: Otaliga kunder med pump eller bara som äter tabletter för det,aldrig några problem. Se bara till att ha mat med och  kolla blodsockret lite oftare under sittingen än vad du brukar,sen är saken biff.

Folk som går på blodförtunnande: Varan och diverse olika preparat. Inga somhelst problem.

Blödarsjuka:inget problem.Min egen far har det och  har aldrig påverkat tatuerandet.

Psoriasis: Inga problem,det KAN slå upp i tattoon längre fram i livet men oftare märker jag att de får mindre utslag där de är tatuerade.(egen erfarenhet inkluderad)

Reumatiker/artrit patienter: Methotrexaterna  ska ha en hämmande effekt på immunförsvaret,men jag har upplevt att det då är nerskruvat till den nivå vanliga määnniskor har,och om man sköter sin tattoo är det ingen fara alls.  Embrel funkar helt ok att bli tatuerad på,Avatar rygg och killens  båda armar är gjorda på denna medecinen.

MS: Har tatuerat en tjej som nyss fått diagnosen,hon upplevde sig lite mindre uthärdig men annars inget.

Epelepsi: aldrig några problem hittills.

Wilsons,Lupus,och andra svåra ovanliga sjukdomar,aldrig några problem på medecinerna dessa människor äter (Prednison,cortison,steroider osv)

Oavsett,,,hör med din tatuerare om du har några undringar och frågor. Från läkaren får du OFTAST  endast ett svar och det är ,nääääää.

Reumatologen jag gick till först sade att man absolut inte kunde tatuera sig på Enbrel eller Methotrexater ,att huden faller av i stora sjok om man gör det. Visade henne då Micke"spindelmannens" armar och hennes svar var:Han har haft tur.
Trångsynt? Nääää inte hon inte.

1 kommentar:

terese sa...

jag har inte heller tappat min hud...